“Адаптація кожного євростандарту, починаючи від норм Спільної аграрної політики та закінчуючи “зеленими” ініціативами, матиме свою ціну, яку доведеться заплатити українським агровиробникам”, – наголосив генеральний директор УКАБ Олег Хоменко в межах панельної дискусії “Сільське господарство та інтеграція до ЄС: приведення у відповідність до Спільної сільськогосподарської політики” на конференції “На шляху до інтеграції: діалог між урядом та бізнесом щодо вступу України до ЄС”.
Найбільш фінансово обтяжливим є прискорений перехід на європейські стандарти щодо засобів захисту рослин. Відповідно до дослідження УКАБ, через заборону низки діючих речовин, які не дозволені в ЄС, собівартість виробництва на один гектар зросте на майже 100 доларів. У масштабах країни це призведе до втрати близько 2 мільярдів євро виручки. Українські аграрії готові адаптуватися, але бажають, щоб європейські колеги розуміли контекст. Європейський Союз ішов до свого поточного переліку дозволених діючих речовин протягом 25 років. Нам же пропонують здійснити цей перехід за значно коротший термін. Тому в процесі перемовин сподіваємось на розуміння, наскільки проблематичною стане така адаптація для українського виробника.
Водночас європейські партнери та виробники хімічної продукції, повідомляють, що вони фізично не мають потужностей, щоб виробити необхідну кількість дозволених препаратів на заміну забороненим у такий стислий термін. Це неминуче призведе до дефіциту ЗЗР як на європейському, так і на українському ринках, що спричинить зростання цін. Найбільш вразливою ланкою в цьому процесі є малі та середні господарства, які не мають купівельної спроможності великих агрокомпаній.
“Бізнес готовий до нових вимог. Наприклад, у контексті регламенту EUDR компанії планують забезпечити повну простежуваність продукції. Публічні компанії вже надають детальну звітність – фінансову, екологічну, соціальну, – яка є у відкритому доступі. Проте ми досі періодично маємо справу з неправдивими наративами про українське агро у Брюсселі та інших столицях держав-членів, які потрібно постійно розвінчувати. Тому наше завдання – зробити сектор прозорим. Саме наявність статистики дасть змогу на доказовому рівні пояснювати, як насправді влаштований наш сектор. Впевнений, що великі компанії ділитимуться кращими практиками з меншими господарствами, допомагаючи швидше адаптуватись. І паралельно ми зможемо доносити об’єктивну інформацію до європейських партнерів, бо апелювати до них, не маючи достовірних даних, надзвичайно важко”, – Олег Хоменко.