Новини
22.02.2017
Успіх тепличного сектору залежатиме від залучення новітніх технологій
21 лютого в рамках промислового ярмарку обладнання і технологій «Тепличне господарство 2017» відбувся VI Голландсько-український форум з тепличних технологій.
Провідні голландські та вітчизняні експерти обговорили результати минулого року і прогнози на 2017 для українського тепличного сектора, перспективи для українських виробників та нідерландські інновації й тенденції на ринку тепличної продукції в Україні та світі.
У Нідерландах - відносно невеликій країні, близько 10 000 га знаходяться під високотехнологічними теплицями. Голландський тепличний сектор є не тільки одним з найбільших світових постачальників тепличних овочів і квітів, а є законодавцем світових тенденцій та постачальником ноу-хау в тепличній галузі по всьому світі.
Каролін Спаанс, Радник з питань сільського господарства Посольства Королівства Нідерландів в Україні розповіла, що голландські компанії, науково-дослідні та освітні центри вносять значний вклад у стале тепличне виробництво з технологіями, які дозволяють економити ресурси та вирощувати свіжу продукцію з повагою до природи: «Близько 15% річного обігу нідерландського сектору рослинництва – це інвестиції виробників посадкового матеріалу та науково-дослідних центрів, які постійно роблять свій вклад у розвиток галузі».
Каролін Спаанс наголосила, що експорт знань, послуг і технологій є одним з пріоритетів Нідерландів: «Наша країна цінує тісні зв’язки та співпрацю з Україною, яка має великий потенціал в тепличному секторі. Ми завжди намагаємося зосереджуватися на практичних аспектах тепличного виробництва: обговорювати актуальні питання на наших форумах,підтримувати демонстраційні проекти для представлення українським виробникам нідерландські технології та матеріали».
Євген Чернишенко, президент Асоціації «Теплиці України» розповів про результати минулого року і прогнози на 2017 для українського тепличного сектора, які наразі не дуже втішні: «Через високо технологічне та енергетично залежне виробництво, теплична галузь значною мірою відчула негативний вплив нестабільної політичної та економічної ситуації в Україні. На жаль, з кожним роком ситуація в тепличному секторі погіршується. З фінансової точки зору, в 2016 році виробники вийшли на мінімальні показники. Причини різноманітні: відміна спеціального режиму ПДВ, проблеми інвестицій, повільний ріст ціни на овочеву продукцію. Сьогодні, щоб бути ефективними, ми розраховуємо на альтернативні ресурси енергії та запозичення прогресивних технологій, однак їх можна отримати завдяки інвестиційним програмам».
Григорій Мороз представник Енза Заден Україна розповів про тенденції на ринку тепличної продукції в Україні та світі. Зокрема, пан Григорій сфокусувався на брендингу продукції. За його словами, ефективний брендинг залежить від співпраці трьох ключових позицій: насіннєвої компанії, виробника та рітейлора: «Брендування продукції відбувається на кожному з етапів: від позиціонування їжі як органічної до організації простору на полиці магазину. Для кращого просування продукції треба вивчати світові тенденції в споживанні їжі й відповідно до цього розробляти стратегію. Наприклад, у США та Західній Європі найбільше звертають увагу на смак та органічне походження, крім того, закордоном покупці віддають перевагу овочам як снекам, тобто перекусам».
Також Григорій Мороз розповів про вертикальні ферми, зокрема, про вирощування салатів і пряно-ароматичних трав на гідропоніці у повністю закритому приміщенні з використанням штучного освітлення за допомогою LED: «Сьогодні це новітній тренд у світі. Реалізація цього проекту залежить від правильного підбору насіння, технічного обладнання та попиту на ринку. Він дає багато переваг: ефективне використання ресурсів, чисту та здорову їжу, можливість вирощування у великих містах, харчову безпеку. У Японії урожай салатів складає 30 тис. голів на день на виробництві площею 3200 кв. м».
Володимир Корнієнко, маркетолог Торгового дому “Калинівка Преміум” вважає, що Україна має великий потенціал просування продукції закордоном: «Ринок Європи набагато перспективніший та цікавий для топових виробників овочів та фруктів, ніж російський. Перш за все, у цій «суперечці» перемагає логістика. По-друге, Європа готова платити більше, але вимагає кращої якості, але сьогодні компанії навчалися її давати».
На думку пана Володимира, кожна компанія, яка експортує продукцію, є амбасадором не лише свого бренду, а й обличчя України: «Ми розуміємо, що не маємо права пропонувати покупцям поганий продукт. Існує чотири основні показники, якими ми керуємося: досвід, репутація, якість та реклама. У межах реклами ми закликаємо виробників брати участь у конференціях та виставках. Наприклад, нещодавно Торговий дім “Калинівка Преміум” взяв участь у виставці FRUIT LOGISTICA в Берліні, на яку завітали 70 тис. потенційних покупців».
Ігор Чечітко, експерт із підготовки до сертифікації GlobalGap розповів про типові вимоги до тепличних комплексів. За його словами, висновок про безпечність GlobalGap здійснюється на основі відстеження усіх етапів виробництва: «Сьогодні в Україні діє такий підхід у визначені безпечності: береться певна кількість продукції, тестується за різними показниками й відповідно на підставі результатів аналізу робиться висновок. Однак, така система не дає цілковитої гарантії, тому що на підприємстві є сотні чинників, які можуть вплинути на кінцевий результат. Наприклад, може зламатися обприскувач чи розкидач добрив, відповідно внесення тих чи інших речовин не було рівномірним. GlobalGap працює на упередження, щоб весь виробничий цикл був відпрацьований ідеально. Коли всі умови будуть виконані, продукція буде безпечною».
Також пан Ігор розповів про етапи підготовка до сертифікації тепличного сектору: «У програмі GlobalGap існує приблизно 400 пунктів необхідних до виконання, які стосуються гігієни праці, безпечного використання пестицидів, вимог до лабораторій тощо. Для тепличного сектору звертають увагу на виконання правил контролю скла та пластику, поводження з матеріалами під час биття, використання ламп з безпечними плафонами. GlobalGap є популярним серед виробників тепличних культур, сьогодні до топ-5 сертифікованих культур закритого ґрунту входять редис, томати, перець, огірки та суниця. Для українського виробника сьогодні сертифікат GlobalGap дає можливості експорту до близько 100 країн світу, покращує якість продукції, відповідає вимогам покупців та торгівельних мереж та покращує імідж продукції й виробника».
Довідково. Голландсько-український форум з тепличних технологій – щорічний захід, який проводиться з 2012 року у партнерстві Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу», Асоціації "Теплиці України", агентства AgriEvent та Форуму фермерських технологій.