Новини
01.07.2021
Рада підтримала в першому читанні “недоопрацьований” законопроєкт №5600
Сьогодні на позачерговому засіданні Верховна Рада України підтримала в першому читанні урядовий законопроєкт №5600, яким вносяться численні зміни до Податкового Кодексу України. Попри те, що документ викликав великий спір в залі, “ЗА” проголосувало 264 депутати.
Про значні недоліки та суперечності в тексті законопроекту вказували практично всі громадські організації та асоціації. При цьому перед голосуванням за даний законопроект, зокрема Голова Верховної Ради Дмитро Разумков зауважив: “Цей закон викликає велику дискусію в залі. Комітет, м’яко кажучи, не доопрацював з ним. Велика дискусія на рівні ОТГ, велика дискусія на рівні бізнесу, велика дискусія на рівні парламенту”. Пан Разумков звернувся до профільного комітету, щоб при підготовці до другого читання врахували позицію і бізнесу, і місцевої влади, і інших народних депутатів.
УКАБ та провідні бізнес та аграрні об'єднання неодноразово заявляли, що законопроект №5600 не можна приймати у запропонованому Урядом вигляді та запропонували аргументовані зміни до нього. “Маємо надію, що при підготовці до другого читання законодавчий процес буде більш прозорим, ніж при підготовці до першого читання, а дискусія щодо необхідності тих чи інших змін буде дійсно відкритою та зваженою”, - зауважує генеральний директор УКАБ Роман Сластьон.
Поточна редакція законопроекту №5600 несе значні ризики зловживань з боку ДПС та дискримінаційні норми по відношенню до бізнесу та агровиробників, а реалізація його положень матиме катастрофічні наслідки як для агросектору, так і економіки України загалом.
Документ абсолютно не відповідає першочерговому призначенню детінізації економіки, а навпаки породжує податкову нерівність та корупцію. Зокрема він:
- В рази збільшує податки для легальних агровиробників. За підрахунками УКАБ, сумарно для сумлінних платників податків даний законопроект в комплексі із підняттям єдиного податку запропонованого законопроектом №5636, завдасть збитків на 15,3 млрд грн щорічно.
- Розширює повноваження податкових органів, що сприятиме розвитку корупції та зловживань з боку контролюючих органів. Приміром, якщо суб’єкту господарювання висловлена підозра у податкових зловживаннях, то ще на періоді досудового розслідування податкові органи мають право накладати арешт на майно виробника, що, по суті, повністю зупиняє діяльність підприємства.
- Виключає птахівництво з платників єдиного податку 4 групи (сільськогосподарські виробники), тим самим заганяючи в збитки малих та середніх аграріїв, які працюють в селах та займаються розведенням курей, індиків, качок та гусей, створюють в своїх громадах робочі місця і додану вартість. Це, зокрема, призведе і до подорожчання вартості продукції птахівництва для пересічних громадян України.
- Повертає “ручне управління” відшкодування ПДВ, адже його зможуть отримати лише експортери або виробники продукції, витрати яких на переробку становлять не менше 8% від продажної ціни. Враховуючи виробничі цикли у сільському господарстві та неможливості перевірки дотримання 8% допоки готову продукцію не продано, аграрії стають заручниками цієї ситуації і змушені бути кредиторами бюджету на рік. Фактично, це заморозить на рік відшкодування ПДВ аграріям, та загалом призведе до відміни його автоматичного відшкодування, що значно погіршить вітчизняні умови ведення бізнесу.
“Негативні моменти законопроекту не обмежуються вищезазначеними пунктами, - є ще чимало питань щодо повноважень ДПС, які створюють значні корупційні ризики, утиски аграріїв не тільки в оподаткуванні, а й в індексації НГО земель, адмініструванні податків, збитків, ПДВ. Також виникає ряд питань щодо підготовки даного законопроекту, розрахунків і проходження всіх процедур погодження - проект не був винесений на громадське обговорення, був відсутній в офіційно опублікованому порядку денному засідання Уряду. Як результат, у бізнесу немає розуміння на основі чого і як проводилися розрахунки” - зазначає Олег Нестеров, координатор податкового комітету УКАБ.
УКАБ закликає депутатів профільного Податкового комітету ВРУ у підготовці до другого читання провести широке ґрунтовне обговорення поданих пропозицій і врахувати позицію бізнесу та органів місцевої влади задля усунення всіх викривлених податкових нововведень.