Новини
14.10.2022
Агроспільнота закликає продовжити практику реалізації пропозицій щодо зменшення дисбалансу на ринку послуг перевезення зерна
![](/imglib/_newimage/pres_sluzhba/novosti/86023/1584.png)
Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» та Громадська Спілка «Всеукраїнська Аграрна Рада» вдячні Укрзалізниці та Мінагрополітики за врахування пропозицій агроспільноти та запровадження позитивних змін у підходах в проведенні аукціонів з використання вагонів-зерновозів і закликають продовжувати подібну практику і надалі задля зменшення спекулятивної складової.
Як йдеться у зверненні, наприкінці вересня провідні аграрні об’єднання виступили з пропозицією до АТ «Укрзалізниця» відновити практику виставлення на аукціони лотів з використання вагонів-зерновозів АТ «Укрзалізниця» з горизонтом навантаження до 2-3 місяців вперед від дати проведення аукціону задля зменшення дисбалансу попиту та пропозиції на залізничні вантажні перевезення зерна на експорт. Крім того, з метою поліпшення планування перевізних процесів та уникнення спекуляцій, було запропоновано в умовах лотів з використання вагонів, що виставляються на аукціонах, скоротити кінцевий термін проставлення електронної заявки до максимум 3 діб після завершення аукціону.
«Агроспільнота вдячна за розгляд та реалізацію вказаних підходів по частині вагонів-зерновозів, які передбачалися для виставлення на аукціони з навантаженням в листопаді та грудні 2022 року», - відзначається у зверненні.
Так, протягом 3-10.10.2022 були проведені аукціони на послуги використання вагонів-зерновозів УЗ з щоденним навантаженням в листопаді-грудні по 250 вагонів (5 лотів по 50 вагонів на кожен день) з завчасним проставленням електронної заявки протягом 5 діб після завершення торгів. Полігон навантаження та вивантаження – УЗ. Тобто фактично було виставлено на аукціони близько 50% від очікуваного обсягу послуг вагонів-зерновозів на листопад-грудень 2022 року. За підсумками торгів середня ставка по успішним аукціонам склала 2710 грн/вагонодобу, а учасниками та переможцями вказаних аукціонів були переважно підприємства компаній-виробників зерна, що суттєво зменшило спекулятивну складову на вказаних аукціонах.
Разом з тим, на частину лотів не було подано заявок, що пов’язано з утворенням накопичення суден перед інспекційною перевіркою в рамках «зернового коридору», певної невизначеності щодо середніх швидкостей, які будуть застосовані до виграних лотів, та незначним терміном між оголошенням та проведенням вказаних аукціонів.
«В підсумку, УКАБ та ВАР переконані в необхідності продовження практики виставлення близько 50% лотів з необхідністю завчасного проставлення електронної заявки – не пізніше 5 діб після проведення аукціону, з метою дотримання балансу інтересів учасників залізничних перевезень та зменшення спекулятивної складової аукціонів, що вкрай негативно позначається на доходах сільськогосподарських виробників та їх спроможності до виробництва зернових та олійних культур в 2023 році», - наголошується у зверненні.
При цьому зауважується, що 12.10.2022 було оголошено про проведення нових аукціонів 14.10.2022, які передбачають лоти на послуги використання вагонів-зерновозів УЗ з навантаженням з 20.10.2022 до 10.11.2022 та вивантаженням на полігоні третіх країн або УЗ виключно з проставленням електронної заявки за 2-3 дні до дати навантаження (тобто зі спекулятивною складовою).
Враховуючи вищезазначене, агроспільнота просить недопустити повернення практики проведення аукціонів у виключно спекулятивному форматі та забезпечити продовження проведення частини аукціонів (близько 50%) на використання вагонів-зерновозів власності АТ «Укрзалізниця» з завчасним проставленням електронної заявки задля збереження балансу інтересів всіх учасників залізничних вантажних перевезень, зокрема сільськогосподарських виробників.