Вам був надiсланий лист з новим паролем Дякуємо за реєстрацiю. Ваш запит буде розглянуто у найближчий час.
21 Листопада 2024

Тарас Кузьмич

У серпні цього року набули чинності зміни до правил контролю над трансфертним ціноутворенням (ТЦ). Вони усунули значну кількість протиріч у формулюваннях закону, поспішно ухваленого народними депутатами вночі 28 грудня 2014 року. Проте істотних послаблень у контролі за трансфертним ціноутворенням великих компаній не відбулося.

Останніми змінами за Кабінетом міністрів України закріплено визначення переліку товарів, що котируються на біржі, а також перелік світових товарних бірж для кожної такої групи товарів. Тобто імпортери різних видів палива, експортери руд, чорних металів, аграрної, хімічної продукції зобов’язані звіряти свої ціни з міжнародними біржами. На практиці, застосування такого методу ціноутворення виявилося малоймовірним, оскільки на світових біржах немає котирувань на українську продукцію. Самі ж операції з фінансовими інструментами на біржах є спекулятивними й часто взагалі не корелюють із фізичним товарним ринком.

В Україні на сьогодні діє вже четверта редакція закону про трансфертне ціноутворення, але в ньому є ще багато білих плям. Зокрема, чітко не прописано правила розрахунку показників рентабельності, групування операцій, застосування коригувань до цін на продукцію. Немає детального опису застосування методів трансфертного ціноутворення для фінансових операцій, як-от кредитно-депозитних, валютно-обмінних, операцій із цінними паперами, документарних операцій та інших. Залишилося достатньо можливостей, щоб уникнути контролю над ТЦ. Одна із них – продаж продукції кінцевому споживачу через посередника, зареєстрованого в респектабельній юрисдикції, яка не увійшла до офшорного списку Кабміну, наприклад Німеччині або Великобританії. Можливості для оптимізації сплати податків у таких країнах теж є.

У межах нової податкової реформи Міністерство фінансів готує чергові зміни під гаслами: спрощення, прозорість, справедливість. Ці зміни стосуються також і трансфертного ціноутворення та спрямовані на зменшення відтоку капіталу в офшори.

Великим позитивом можна вважати розуміння проблеми неможливості застосування спеціальних правил трансфертного ціноутворення для біржових товарів і ідею їх скасувати, залишивши для контролю за такими операціями 5 стандартних методів ТЦ. Зміни також передбачають усунення мінімального порогу для операцій, що підлягають контролю ТЦ, контролюючи у такий спосіб усі операції, скасування верхньої межі штрафів за ненадання документації обґрунтування цін, залишивши штраф у розмірі 3% від суми контрольованих операцій, уточнення правил для низькоподаткових юрисдикцій, введення додаткових вимог до розкриття інформації для великих груп компаній щодо структури групи, кінцевих бенефіціарів тощо.

Треба звернути увагу, що одним із пунктів податкової реформи передбачено обмеження права перебування на спрощеній системі оподаткування для виробників сільськогосподарської продукції, більшість із яких у такому разі стане платниками податку на прибуток на загальних підставах. І відповідно, буде підпадати під контроль трансфертним ціноутворенням під час експорту продукції.

Крім цього, оприлюднено проект Порядку складання звіту про контрольовані операції, розроблений Мінфіном. Термін подання звіту 2015 року – до 01.05.2016 року. Отже, до цієї дати платникам податків необхідно буде визначитися з методами ТЦ, показниками рентабельності для всіх операцій, які потрапили під контроль, провести необхідні дослідження. Фактично, для подання звіту 2015 року компаніям потрібно вже мати готову документацію з обґрунтуванням цін на товари та послуги в контрольованих операціях.

З липня цього року Державна фіскальна служба почала перші перевірки дотримання правил ТЦ, під час яких податківці вимагають розкриття всіх істотних умов договорів, детальну характеристику товарів, аналізують можливість застосування коригувань до цін, методику розрахунку рентабельності. Ці заходи спрямовані на доведення можливості застосування пріоритетного методу ТЦ (порівняльної неконтрольованої ціни). За таким методом ціни на товари платника податків порівнюються з ціновою інформацією, що міститься в офіційних джерелах, і в разі відхилень здійснюється донарахування податкових зобов’язань.

Більшість компаній, операції яких потрапили під контроль, підготувалися до запитів перевірок. Але щоб розуміти правила гри під час чергових змін законодавства з трансфертного ціноутворення, бізнесу необхідно побачити відповідні законопроекти ще до ухвалення, мати час для аналізу, а не отримати їх в останній день року.

Тарас Кузьмич, експерт з питань оподаткування асоціації «Український клуб аграрного бізнесу».

Блог підготовлено для Forbes




  • БЕЙКЕР ТІЛЛІ УКРАЇНА
  • Agroresurs
  • AMAKO
  • Лімагрейн
  • Zeppelin
  • Amazone
  • LNZ Group
  •  Agricom Group
  • horsch
  • uahk
  • Сygnet
  • Syngenta
  • Agco
  • Agroregion
  • Eridon
  • MHP
  • Maschionet
  • Maisadour
  • Козятинський м’ясокомбінат
  • DuPont Pioneer
  • Вінницька аграрно-промислова група
  • Agroscop
  • Agrimatco
  • NCH Advisors
  • Continental farmers Group
  • credit agricole
  • claas
  • john deer
Вітаємо! Ви підписались на новини порталу Ukab