Ігор Остапчук
29.09.2016
Чи потребують аграрії державної підтримки
Наразі ведеться багато дискусій навколо теми державної підтримки в аграрному секторі. Прихильники як збереження, так і скасування податкових пільг та механізмів підтримки наводять аргументи без відповідної доказової бази або певною мірою маніпулюючи фактами, переслідуючи свої цілі. В умовах, коли бізнес зацікавлений у збереженні пільг, а держава – здебільшого в заощадженні коштів, справедливо розсудити ці дві сторони могли б науковці, аграрні економісти, але їхня активність, на жаль, залишається досить низькою.
Після набуття Україною незалежності в сільському господарстві почався тривалий період занепаду - обсяги виробництва до 1999 року впали на 70%. Зважаючи на обмеженість бюджетних коштів на підтримку сільського господарства, для аграріїв було введено фіксований с/г податок (ФСП, зараз – єдиний податок 4 групи), який сплачується з одиниці земельної площі залежно від продуктивності землі, та спеціальний режим податку на додану вартість (спецПДВ), який дозволяє не сплачувати ПДВ до бюджету, а використовувати їх для закупівлі матеріальних ресурсів.
Пільгове оподаткування для вітчизняних агаріїв вводилося в кілька етапів у 1999-2001 роках, після чого і почали зростати обсяги виробництва в середньому на 10% в рік. Але не можна сказати, що відновлення обсягів виробництва відбувається виключно завдяки пільгам. Учасникам колективних підприємств була виділена земля (яка далі була переважно здана в оренду), діяли різні цінові інтервенції, збільшилися інвестиції, міжнарожні компанії виходили на вітчизяний ринок (постачальники ресурсів виробництва, трейдери, транснаціональні виробники) тощо. Сукупність вищеперелічених факторів різною мірою змінювала середовще функціонування аграрних компаній. Науковці з Лейбніц інституту аграрного розвитку в країнах з перехідною економікою (ІАМО, Німеччина) досліджували як вплинула саме державна підтримка у вигляді прямих субсидій та спецПДВ на продуктивність українських сільськогосподарських компаній. Повний текст дослідження незабаром з’явиться на сайті інституту (www.iamo.de).
Основне зростання обсягів виробництва приходиться на 2008-2013 роки. Цей період і було обрано для аналізу. Останніми роками саме спецрежим ПДВ став основним механізмом підтримки агровиробників. Так, якщо у 2008 році прямої підтримка складала 57% державної підтримки с/г підприємств (пряма підтримка + ПДВ), то у 2013 році – лише 5%. Така ситуація склалася через суттєве зменшення обсягів прямої державної підтримки (у рослинництві – на 96%, у тваринництві – на 87%). Проте, якщо у рослинництві «втрачені» обсяги компенсувалися збільшенням обсягів повернення ПДВ (+258%), то у тваринництві загальна підтримка все ж зменшилася на 35%.
У рослинництві пряма підтримка мала негативний ефект на продуктивність агропідприємств. В середньму зростання прямих субсидій на 1% призводило до падіння продуктивності на 0.001%. Ці цифри можна доступніше пояснити на прикладі середнього по Україні підприємства. Наприклад, умовна компанія компанія отримувала 34 тис. грн. прямих субсидій для виробництва продукції рослинництва і виробляла рослинницької продукції на 8.8 млн грн. Протягом аналізованого періоду компанія використовувала пряму підтримку переважно таким чином, що додаткове її збільшення на 340 грн (+1%) призводило б до падіння обсягу виробництва рослинницької продукції в грошовому еквіваленті на 88 грн. (-0.001%).
|
Середнє підприємство 2008-2013 років |
Зміна показника, % |
Зміна показника після збільшеня підтримки (суми акумуляції) на 1% |
|
Рослинництво |
||||
Приклад 1 – збільшення прямої підтримки у с/г підприємствах |
Пряма підтримка, тис. грн. |
34 |
+1% |
+0.34 |
Вартість виробленої продукції, тис.грн. |
8800 |
-0.001% |
-0.088 |
|
Приклад 2 – збільшення суми акумульованого ПДВ у с/г підприємствах |
ПДВ, тис. грн. |
251 |
+1% |
+2.51 |
Вартість виробленої продукції, тис.грн. |
8800 |
+0.003% |
+0.26 |
|
Приклад 3 – збільшення суми акумульованого ПДВ у незалежних підприємствах |
ПДВ, тис. грн. |
212 |
+1% |
+2.12 |
Вартість виробленої продукції, тис.грн. |
6500 |
+0.002% |
+0.13 |
|
Приклад 4 – збільшення суми акумульованого ПДВ у холдингових підприємствах |
ПДВ, тис. грн. |
641 |
+1% |
+6.41 |
Вартість виробленої продукції, тис.грн. |
31000 |
+0.006% |
+1.86 |
Також варто зауважити, що продуктивність використання прямої підтримки змінювалася з часом. Якщо у 2008 році, коли прямі субсидії отримали майже 6.2 тис. підприємств, вона мала позитивний вплив (+0.004%), то далі – ефект змінився на протилежний, що може говорити про: І) неефективне використання підприємствами наданих коштів; II) високі транзакційні витрати при отриманні та/чи адмініструванні субсидій (вкл. можливий корупційний елемент).
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2008-2013 |
Обсяг прямої держ.підтримки в рослинництві, млн.грн. |
883 |
177 |
429 |
213 |
157 |
50 |
1908 |
К-сть підприємств, що отримували субсидії |
6228 |
399 |
1144 |
348 |
537 |
112 |
8768 |
% підприємств, що отримува пряму підтримку росл. |
67% |
4% |
12% |
4% |
6% |
1% |
16% |
Обсяг прямої підтр.росл.на га, грн. - загалом |
52 |
10 |
25 |
12 |
9 |
3 |
18 |
Обсяг прямої підтр.росл.на га, грн. - серед підприємств, що отримували субсидії |
63 |
178 |
121 |
300 |
99 |
211 |
90 |
У випадку акумуляції ПДВ у рослинництві ситуація обернена – збільшення суми акумульованого ПДВ на 1% призводило до зростання продуктивності на 0.003%. При цьому холдингові компанії використовали акумульоване ПДВ більш продуктивно: 1% зростання суми ПДВ приносило їм 0.006% зростання продуктивності, в той час як незалежним підприємствам – лише 0.002%.
В частині розміру підприємств, найбільш продуктивно використовували пряму підтримку малі підприємства, менше 434 га (+0.004%). Цей результат також варто розглядати з точки зору, що прямі субсидії у малих підприємствах мають більшу частку в структурі доходів, а також що результат виробництва у більших підприємств меншою мірою залежить від субсидій через більшу технологічність виробництва та кращий доступ до капіталу. Холдингові компанії також становили незначну частку серед підприємств, що отримували рослинницькі прямі субсидії (від 4 до 10% в загальній кількості підприємств).
Ефект від спецПДВ також знижувався з часом, але впливав позитивно на продуктивність (0.003-0.006%).
У твариннництві і пряма державна підтримка і акумуляція ПДВ мали позитивний вплив на продуктивність, але на відміну від рослинництва їх ефект протягом аналізованого періоду зростав.
|
Середнє підприємство 2008-2013 років |
Зміна показника, % |
Зміна показника після збільшеня підтримки (суми акумуляції) на 1% |
|
Тваринництво |
||||
Приклад 1 – збільшення прямої підтримки у с/г підприємствах |
Пряма підтримка, тис. грн. |
44 |
+1% |
+0.44 |
Вартість виробленої продукції, тис.грн. |
12000 |
+0.001% |
+0.12 |
|
Приклад 2 – збільшення суми акумульованого ПДВ у с/г підприємствах |
ПДВ, тис. грн. |
166 |
+1% |
+1.66 |
Вартість виробленої продукції, тис.грн. |
12000 |
+0.001% |
+0.12 |
Деякі наукові праці свідчать, що субсидії загалом мають здебільшого негативний вплив на розвиток сільського господарства, проте слід також враховувати, що такі дослідження проводилися переважно у розвинених країнах. Україна ж має перехідну економіку, а отже середовище ведення агробізнесу має свої специфічні особливості. Чи не ключовою відмінністю є доступ до капіталу. У випадку розвиненої економіки доступ до зовнішніх ресурсів є більш простим і тоді виробник, отримуючи субсидії, може розцінювати їх просто як джерело додаткового доходу і в нього може зменшуватися здатність оцінки ризиків. У випадку України, доступ до фінансування є тяжчим, що може стимулювати виробників використовувати надану підтримку більш ефективно і продуктивно. Ця гіпотеза надалі буде перевірятися науковцями. Також варто зауважити, що отримані результати варто враховувати при формуванні аграрної політики, але їх не можна розцінювати як основу для прийняття рішення, оскільки продуктивність є лише одним із показників, що відображає ефект від субсидування. В подальшому в ІАМО буде здійснюватися моделювання, що допоможе побачити реальний вплив відміни/зміни системи підтримки на сільське господарство.
Текст підготовлений спеціально для Forbes.net.ua