
“Попри війну, український агросектор демонструє надзвичайну гнучкість, утримуючи ключові позиції на світовому ринку, а деякі галузі, зокрема молочна, мають значний потенціал до зростання”, – зазначила голова комітету з євроінтеграції УКАБ Олександра Авраменко під час семінару “Молочний сектор України: зміцнення стійкості, сталий розвиток та європейська інтеграція”, котрий відбувся у межах міжнародної харчової виставки ANUGA 2025.
Агропромисловий комплекс залишається наріжним каменем української економіки та ключовим джерелом експортної виручки. Україна продовжує бути одним зі світових лідерів з постачання соняшникової олії, кукурудзи та пшениці. Водночас наш експорт – це не лише сировина: близько 45% поставок за кордон складає продукція з високою доданою вартістю.
Якщо поглянути на молочну галузь, то у 2024 році структура експорту молочних продуктів дещо змінилася: вперше найбільшу частку зайняли сухе молоко та вершки (29.1%), значні позиції у структурі експорту займають сир (21.2%) та масло (19.1%). Географія поставок також зазнала змін: хоча ринок ЄС наразі є одним з основних (майже 40% експорту), українські виробники прагнуть повернутися на традиційні ринки Азії та Близького Сходу.
Аналізуючи світові тенденції, Україна посіла 15-те місце за експортом сухого молока та вершків із показником 74 млн $ при загальному обсязі міжнародної торгівлі близько 17 млрд $. Зараз лідерами є Нова Зеландія (№1) та Європейський Союз (№2), але Україна має значний потенціал для збільшення як виробництва, так і експорту, тож цілком може увійти до топ-10 світових експортерів сухого молока. Ключовими споживачами української продукції стали ЄС, Ізраїль, Молдова, Ліван і Бангладеш.
Сир теж залишається важливим експортним продуктом: 17-те місце у світі та 54 млн $ експорту, головні ринки – Молдова, Казахстан, ЄС, США та Азербайджан. У категорії масла Україна посіла 12-те місце, активно постачаючи продукцію до Молдови, ЄС, Азербайджану, Ізраїлю та Казахстану. Також стабільно входимо до топ-20 світових експортерів молока та вершків, зміцнюючи позиції на традиційних ринках і розширюючи присутність у нових напрямках.
“Проте, варто відмітити, що у 2024 році географія збуту молочних продуктів звузилася: якщо у 2023 році Україна експортувала до 92 країн, то минулого року до 86. Цю тенденцію можливо змінити завдяки подальшому розвитку експортних напрямків та відновленню стабільних логістичних маршрутів. Повноцінне функціонування портів Великої Одеси є надзвичайно важливим, адже це дозволить збільшити кількість контейнерів-рефрижераторів, яких наразі все ще бракує. В таких умовах вкрай необхідна співпраця з міністерствами й урядовими структурами, щоб наростити обсяги контейнерних перевезень і повернутися на наші традиційні ринки – зокрема в країни Південно-Східної Азії, які до повномасштабного вторгнення були одним із ключових напрямів збуту”, – Олександра Авраменко.