«Наше спільне завдання – чесно вирівняти тариф до реальної собівартості, забезпечити прозорі й рівні умови для всіх вантажів та зберегти аграрні перевезення як важливе джерело для економіки України», – заявив генеральний директор УКАБ Олег Хоменко під час виступу на LB.talks на тему “Залізничні тарифи та експорт: де межа між економікою та виживанням”.
«Коли ми говоримо про підвищення тарифів на вантажоперевезення, потрібно чесно визнати: це не абстрактні цифри, які існують лише у звітах. Для аграрного сектору логістика становить до 15% структури собівартості, і будь-яке зростання тарифів миттєво переходить у зниження прибутковості, скорочення податкових надходжень та ускладнює виконання зобов’язань перед пайовиками. Це не дрібниці – це основа життєздатності сотень агропідприємств і тисяч українських фермерів.
Ми вже прожили ситуацію, коли у 2022 році тарифи зросли на 70%, але відчутного ефекту для системи перевезень не було. Сьогодні мова йде про новий стрибок – ще на 30%. Але ключове питання залишається без відповіді: чому саме аграрний вантаж має субсидувати інші галузі, вантажі яких перевозяться значно дешевше? Адже реальна собівартість Укрзалізниці – близько 50 копійок за тонно-кілометр, тоді як аграрії вже сьогодні платять 54-55 копійок. Для порівняння: металургія їде по 41 копійці, низьковартісний позакласний вантаж – по 36 копійок. Це дисбаланс, який вдаряє саме по найбільш завантаженому сегменту перевезень.
Підвищення тарифів не може бути раптовим або одномоментним. У аграрія існує виробничий цикл, укладені форварди, розписані зобов’язання. Не можна змінювати правила гри посеред сезону. Тарифна політика має бути прогнозованою та оголошуватися завчасно, під наступний сезон, як це роблять у стабільних економічних системах.
Наше завдання просте й абсолютно справедливе: привести тариф у відповідність до реальної собівартості, забезпечити прозоре, рівне ставлення до всіх вантажів та не допустити втрати аграрних перевезень, які є одним із ключових джерел наповнення економіки. Якщо аграрний вантаж піде з залізниці – програють усі: і Укрзалізниця, і її працівники, і держава. Тому ми наполягаємо на чесному діалозі та відповідальній тарифній політиці, яка дозволить зберегти баланс і забезпечити розвиток, а не штучно створювати нові ризики для стратегічної галузі».