УКАБ разом з провідними аграрними асоціаціями, які входять до Всеукраїнського аграрного форуму (ВАФ) – ГС «Аграрний союз України», ГС «Всеукраїнська аграрна рада», Асоціацією «Союз птахівників України», ВГО «Українська аграрна конфедерація», Асоціацією виробників молока, Асоціацією «Свинарі України» та Національною асоціацією цукровиків України, звертаються до Прем’єр-міністра Юлії Свириденко з проханням не допустити підвищення вартості вантажних залізничних перевезень, яке АТ «Укрзалізниця» планує запровадити з 1 січня 2026 року (індексація на 27%), та ще на 11% через півроку.
Як йдеться у зверненні, таке рішення є несправедливим, посилить логістичну кризу, знизить конкурентоспроможність українського експорту, завдасть удару по економіці країни та фактично продовжить практику, коли державна компанія змушена субсидувати бізнес окремих олігархічних груп за рахунок платників податків та українського бізнесу.
Це, у свою чергу, поглиблює кризу самої «Укрзалізниці». Саме попереднє незбалансоване підвищення тарифів у 2022 році є однією з причин поточної кризи. Тоді обсяг перевезень автотранспортом зріс до 50% від рівня залізниці і навіть після розблокування портів частка автоперевезень залишається на рівні 34-39%, що на 10-15% більше рівня, що спостерігався до підвищення тарифів.
За оцінками самої УЗ, загальний прогнозований збиток компанії у 2026 році становитиме 22,5 млрд грн. Пасажирські перевезення формують дефіцит понад 18 млрд грн щороку. Проте в усьому світі залізничні пасажирські перевезення фінансуються окремо. Від вантажних перевезень збиток лише 0,6 млрд грн, що пов’язано зі зменшенням їх обсягу. Нове різке підвищення тарифів призведе до подальшого перетікання вантажів від залізниці до автоперевізників, що відповідно зменшить «вантажні» доходи УЗ.
Водночас згідно із зобов’язаннями України в рамках угоди про Асоціацію з ЄС, УЗ потрібно розділити на оператора залізничної інфраструктури та конкуруючих перевізників, допустивши до організації перевезень приватних операторів. Пасажирські перевезення повинні субсидуватися за рахунок держави та муніципалітетів, а не бізнесу, що є прихованим та нерівним оподаткуванням.
Замість цього, УЗ досі зберігає абсолютно неринковий підхід, коли ціна перевезень залежить не від їхньої собівартості, а від того що перевозиться. В результаті УЗ має найбільший розрив між тарифами на перевезення для різних класів вантажів серед країн пострадянського простору.
Тому першим і невідкладним кроком до оздоровлення УЗ повинно стати доведення дохідних ставок вантажів 1-го класу та позакласних вантажів щонайменше до рівня собівартості, а потім перехід до тарифів, які забезпечать однакову рентабельність перевезень всіх видів вантажів.
Враховуючи вищевикладене, аграрії просять підтримати національних агровиробників та сприяти вирішенню наступних питань:
- Призупинити заплановане підвищення залізничних вантажних тарифів «27% + 11%» для всіх номенклатур на 2026 рік та запровадити прозорий механізм тарифоутворення.
- Запровадити європейську модель PSO для компенсації збитків пасажирських перевезень за рахунок бюджету, як це робиться в ЄС.
- Схвалити дорожню карту тарифної реформи УЗ. Для супроводу реформи створити міжвідомчу робочу групу при КМУ за участю всіх основних груп вантажовідправників.
- Запровадити чіткі та прозорі механізми формування ринкових цін на користування вагонами УЗ.
Українська агроспільнота переконана, що такі дії не лише дозволять УЗ вирішити проблему збитковості та посилити фінансову стійкість, а й збільшать загальну додану вартість, яку створює національна економіка.