УКАБ у ЗМІ
21.07.2016
Молочний експорт в мінус: причини та рішення
У січні-травні 2016 року Україна експортувала 38,8 тис. тонн молочних продуктів, що на 13,5% менше, ніж минулого року. Доходи від зовнішньої торгівлі сягнули 66,6 млн доларів США, що на чверть менше, ніж у першому півріччі 2015 року. Основною проблемою цього разу стало падіння цін і повне закриття доступу до ринку окупованого Криму.
Україна майже незмінно не має нових стабільних напрямів поставок, попри всі намагання і візити до найрізноманітніших країн світу. Можна скільки завгодно повторювати, що основна причина це російське ембарго й закриття кордонів, але це ніяк не виправдовує і не применшує шкоду від відсутності диверсифікованих напрямів торгівлі. Це має бути однією з керівних цілей активної роботи як Уряду, так і гравців ринку, оскільки без цього руху не буде нікуди.
Наступним пунктом, який є не менш важливим – постійне збільшення якості продукції, якості молока, з чим в України є проблеми.
«Варто постійно працювати над вдосконаленням якості своєї продукції, адже в Україні більше 70% молока виробляться в домогосподарствах населення, де, нажаль, якість не стоїть на першому місці» - відзначає Євгеній Дворнік, експерт аграрних ринків асоціації «Український клуб аграрного бізнесу».
Підвищення якості дозволить більш легко виходити на інші ринки навіть в умовах низхідних трендів, а заразом з тим і зменшить залежність від імпорту, підкреслює пан Дворнік.
Як діяти в такій ситуації малим виробниками і як впливати на ринок? Рішення може бути тільки одне – об’єднуватися й підтримувати одно-одного, й рухатися спільними зусиллями, орієнтуючись на результат. Яким він буде, поки що, мабуть, сказати не може ніхто, але й під лежачий камінь вода не тече.
Такої ж думки про вирішення експортної проблеми шляхом знаходження нових ринків і підвищення якості дотримується і Оксана Давидович, виконавчий директор Молочного Комітету ЄБА.
Однак, в такій складній ситуації знову ж, не все сумно. Як відзначає Максим Фастєєв, падіння загального експорту молочних продуктів дійсно має місце в натуральному вираженні, однак в категорії масла вершкового, сухого знежиреного молока спостерігається зростання, оскільки молоко яке не пішло на виготовлення експортних продуктів нікуди не поділось.
«Молоко, яке йшло на виробництво сирів зараз іде в сухе молоко і масло, термін придатності яких є рік і більше. Отже всі ті «недоекспортовані» товари знаходяться на складах, а не експортувалися – через непривабливі світові (експортні) ціни та надію, що ситуація покращиться» - відзначає аналітик.
В результаті цього в травні-червні, коли ціни почали потроху зростати можна було спостерігати рекордні показники експорту сухого знежиреного молока за останні 2 роки.
Говорячи про експортні ринки, то все ще основним напрямом залишаються країни СНД. Якщо поглянути на перший квартал 2016 року, то можна спостерігати наступні показники: 46% (1,1 млн. дол) молока та вершків незгущених було експортовано до Молдови; 31% (732 тис. дол) до Грузії та 11% (272 тис. дол) до Лівії. Молоко та вершки згущені було експортовано до Казахстану на 8,5 млн. дол (24%), Туркменістан 4,2 млн. дол (12%) та Вірменію 3,4 млн. дол (10%). Загальний експорт кисломолочної продукції є незначним та складає 1,4 млн. дол: 55% припадає на Молдову, 24% на Грузію та 9% на Азербайджан. Експорт молочної сироватки в грошовому виразі склав 6,4 млн. дол. Частка В’єтнаму тут складає 18% (1,2 млн. дол), Казахстану – 17% (1,1 млн. дол), Пакистану – 17% (1,1млн. дол). Масло вершкове Україна експортувала на 10,9 млн. дол до Грузії (20%), Марокко (12%) та Єгипту (10%). Загальний обсяг експорту сиру з України за перше півріччя складає 9,8 млн. дол, а основними імпортерами є: Казахстан (46%), Молдова (30%) та Єгипет (10%).
«Потенційний ринок збуту залежить від продукції, що виробник планує експортувати. Варто зазначити, що поки ринок ЄС для України мало перспективний, тому наразі варто орієнтуватися на ринку країн Азії та Африки, не забуваючи звичайно про країни СНД» - зазначає Євгеній Дворнік.
Враховуючи ж певну специфіку таких продуктів як ультрапастеризоване молоко, сухе молоко, вершкове масло, певні види твердих сирів, тобто молочної продукції довготривалого зберігання, то як відзначають експерти, країни Близького Сходу та Північної Африки, Китай, Тайвань будуть цікаві українським експортерам сировинної продукції (суха сироватка, сухе молоко, вершкове масло).
«На сьогодні помітна робота, яка ведеться з боку відповідних державних органів з пошуку та відкриттю нових ринків збуту, організовуються різні торговельні місії тощо. Разом з тим, необхідно активніше захищати та відстоювати інтереси експортерів, в тому числі в молочній галузі, як от у випадку із недавнім введенням торговельних обмежень на експорт української молочної продукції з боку Молдови, а також якомога швидше знайти шляхи вирішення проблеми з отриманням сертифікатів Халяль (центри акредитації видачі цих сертифікатів)» - Оксана Давидович.
Детальніше читайте на Dairynews