Новини
11.09.2024
Євген Воробйов: “Смачна, екологічна та корисна українська продукція може стати еталоном, на який орієнтуються у всьому світі”
Нещодавно частиною асоціації “Український клуб аграрного бізнесу” стала компанія “Каспіт Фрутс”, котра займається виробництвом органічних соків під брендом “НайСік” та розвиває лінійку дитячого харчування. В особистому інтерв’ю засновник “Каспіт Фрутс” Євген Воробйов розповів, чому компанія Caspit, котра відома в Україні виробництвом добрив, вирішила викупити торгову марку “НайСік”, а також поділився тим, якими є перспективи у виробництві соків на вітчизняному та міжнародному ринках.
Розкажіть, будь ласка, про історію створення компанії “Каспіт Фрутс”
Ідея створення “Каспіт Фрутс” зʼявилась ще років 5 тому, але почала втілюватись лише в 2023 році. Все розпочалось із думки, що Україна – аграрна країна визнана всім цивілізованим світом, котра знаходиться на ключових позиціях міжнародного продовольчого ринку.
Наш профільний бізнес (виробництво, імпорт добрив) повністю повʼязаний з агровиробниками, отже існує тісне спілкування з аграріями, на наших очах відбуваються всі процеси вирощування, переробки, реалізації продукції. Це надзвичайно надихає та мотивує щось створювати.
Стати великим аграрним холдингом на сьогодні вже майже неможливо, всі землі законтрактовані та обробляються на багато років вперед, або потрібні шалені інвестиції. Стати 100-м промисловим виробником олії чи цукровиком фінансово витратно та малоперспективно, на наш погляд. Хотілось знайти власну нішу з експортним потенціалом та максимально використати свій досвід.
Розумні люди кажуть, що в бізнес потрібно заходити, коли сфера “на дні”. Тож, ми поєднали два неприбуткових бізнеси в один, але з великим потенціалом й побудували завод, що знаходиться на території нашого яблуневого саду.
Закупили нове обладнання австрійського виробництва, встановили сучасні холодильники. Все це заживили на власні сонячні станції та отримали найсучасніше виробництво соків й консервованої продукції.
Садівництво, а саме вирощування яблук, на сьогодні нерентабельне. Багато фермерів просто викорчовують сади та переходять на більш рентабельні культури. Бо ж основна проблема – ринок збуту. Продаж яблук як товарного продукту потребує істотних інвестицій в сади (систему поливу, градозахист тощо). Експортних показників якості складно досягти, а іноді й неможливо через погану селекцію.
Основна маса яблук здається переробникам на яблучний концентрат. Переважно доходу вистачає на покриття частини витрат, а різницю фермер дістає з власного гаманця. Ця тенденція продовжується четвертий рік і аграрій не розуміє, що з цим робити.
Які напрямки діяльності розвиває компанія?
Ми віримо, що можна поєднати вирощування та виробництво в один проект, додавши міжнародні стандарти якості та зробивши акцент на органічність.
Наша головна мета – це якість, а не кількість. Розуміємо, що на сьогодні конкурувати ціною з промисловими виробниками консервованої продукції ми не зможемо, бо наша продукція буде дорожче. Але усвідомлюємо, що наша перевага – це якість сировини та кінцева користь для споживача, а головна задача – поєднати смачне з корисним.
Органічні фрукти, овочі та найсучасніше обладнання у поєднанні з досвідом і рецептурами, дає нам перевагу в цьому бізнесі. Зараз в асортименті “Каспіт Фрутс” маємо лінійку соків прямого віджиму. Нічого, крім свіжовижатих фруктів, овочів та ягід у рецептурі не використовуємо.
У цей сезон заходимо з розширенням томатного та двох позицій органічного (яблуко, томат) соків. Запускаємо органічне дитяче харчування та снекові пюре, з прицілом на активних людей. Взагалі, відчуваємо себе як бутікове виробництво смачного та корисного для здоровʼя продукту.
Особливо сконцентрували сили на виробництві дитячого харчування. Можемо показати та пояснити всім мамам, чому наш продукт по якості не буде відрізнятися від того, що вони роблять вдома для своїх малят. Лозунг «Їм сам!» підтверджуємо власним прикладом.
Які виклики наразі має компнаія?
Цього року у нас хороший урожай, але суттєва проблема – відсутність сезонних працівників. Дуже складно було зібрати команду для збору яблук. Як і будь-який агробізнес, ми відчуваємо вплив війни та мобілізації, пошук працівників стає важчим, особливо у піковий період сезону.
Крім цього, хочемо отримати сертифікати Органік Стандарт як на виробництво, так і на вирощування агросировини. Перший сертифікат отримати простіше, в залежності від обладнання та стандартів будівництва виробничих цехів, цей процес займає 3-5 місяців. Оскільки приміщення заводу одразу будувалося під стандарти Органік та HACCP, то такий сертифікат лише справа часу.
Водночас, отримання сертифікату для саду є справжнім викликом, який потребує багато років роботи. По-перше, потрібно змінити всю технологію обробки та догляду за садом. По-друге, ми маємо використовувати лише сертифіковані добрива та засоби захисту, а це +40% до собівартості. Також фрукти з кожної зібраної партії необхідно віддавати до лабораторії, де їх ретельно перевіряють на відповідність стандартам. Також проблемою є те, що існуючий сад може отримати сертифікацію не раніше трьох років обробки по стандартам органік. Через це ми вимушені купувати сировину у сертифікованих аграріїв.
Чи експортуєте продукцію та чи вона конкурентоспроможна на світових ринках?
Напевно, як і весь здоровий бізнес в Україні, хочемо диверсифікуватися та вийти на експортні ринки з власною продукцією. Зараз працюємо головним чином на внутрішній ринок. Водночас, робимо кроки на зустріч міжнародним споживачам – активно займаємось просуванням бренду «НайСік» на експорт: шукаємо представників мереж, партнерів та зацікавлених бізнесменів. В планах вже у наступному році експортувати 30-40% своєї продукції.
Як повномасштабна війна вплинула на галузь, в якій працюєте?
Виробництво консервованої продукції в Україні завжди було на високому рівні. Взяти хоча б такі промислові гіганти як “Чумак”, “Торчин”, “Хуторок” із заводами, які виробляють десятки тисяч тонн продукції на внутрішній ринок та на експорт. Але війна внесла свої корективи.
Велика частина цих підприємств була розташована в Херсонській області і опинилася під окупацією або була знищена. Внутрішній ринок просів через відтік споживачів за кордон. Ці фактори вплинули на виробників та на їх фінансові показники. Наразі бізнес з виробництва консервованої продукції не є високоприбутковим та переживає нелегкі часи.
Чи розглядає компанія інвестиції у нові напрямки?
У перспективі до соків та пюре плануємо додати виробництво енергетичних снеків.
Бо ж загалом наша амбітна мета, довести світові, що українська смачна, екологічна та корисна продукція може стати еталоном, на який орієнтуються і з чим порівнюють. І це повністю реальна задача.
Чи допомагає “Каспіт Фрутс” ЗСУ, ТерОбороні, населенню на територіях, де відбуваються бойові дії?
Мені здається, що на сьогоднішній день в Україні не залишилося жодної організації чи людини, яка б не допомагала українській армії. Компанія “Каспіт Фрутс” з перших днів повномасштабного вторгнення допомагає ЗСУ. Починали з пошуку бронежилетів для Київської ТРО, а сьогодні мова йде про десятки автомобілів, дронів, зарядних станцій, генераторів тощо. Ми тісно співпрацюємо з Благодійним Фондом «Прайд», завдяки якому, наша допомога ЗСУ значно пришвидшується та стає більш адресною.
Поділіться своїми очікуваннями щодо вступу до асоціації “Український клуб аграрного бізнесу”
Стаючи частиною УКАБ, сподіваємось на відкриття нових перспектив як у співробітництві із лідерами української агрогалузі, так і в сприянні міжнародної діяльності “Каспіт Фрутс”. Також для нас доєднання до асоціації – це про нетворкінг, участь у різноманітних заходах та налагодження нових бізнес-контактів.