Новини
11.11.2019
Бюджет ЄС: перехід від врегулювання внутрішніх проблем до зовнішніх викликів

Європейський Союз (ЄС) являє собою інтегровану систему, де кожна одиниця працює як для власного розвитку, так і для розвитку всієї спільноти. В більшості періодичних видань Європейської комісії (ЄК) зазначається, що формування спільного бюджету дає країнам ЄС більше можливостей впливати і покращувати такі аспекти діяльності як соціальні, культурні і екологічні. Тобто, в названих аспектах всі країни гуртом можуть забезпечити більшу ефективність ніж одна конкретна країна.
Бюджет ЄС має так звані «власні ресурси» для фінансування своїх витрат. Доходи до бюджету походять з трьох ключових джерел (всього їх 4):
- традиційні власні ресурси (в основному митні тарифи);
- податок на додану вартість (ПДВ);
- відсоток від валового національного доходу (ВНД)
- інше (надлишки, штрафи тощо).
Найбільшу частку в структурі доходів (2018 рік) становлять виплати з ВНД – 66%, ще 13% надходять від зібраних мит і 11% з ПДВ всередині країн, решта – інші джерела надходжень. Детальніше можна почитати в публікації Фінансовий звіт: Бюджет ЄС 2018
За нещодавно оприлюдненими даними ЄК, на наступний фінансовий період – 2021-2027 роки (бюджет ЄС планується на 7-мирічний період) запропонований для затвердження бюджет ЄС складатиме 1 279 млрд Євро (1,114% ВНД ЄС-27, не враховуючи Великобританію). Тобто в середньому щорічно буде витрачатися порядку 182,7 млрд Євро.
За цим же джерелом, основними причинами, котрі впливають на зміну розміру національних внесків в сторону збільшення у 2027 році порівняно з 2020 роком є:
- Інфляція і економічне зростання (близько 40% всього зростання забезпечує інфляція і 20% економічне зростання);
- Брексіт (Brexit) (1/8 збільшення)
- Посилення пріоритетів (близько 25%, включаючи збільшення інвестицій в дослідження, діґіталізацію, клімат, міграцію та оборону)
За даними ж іншого інформаційного бюлетеня ЄК, в наступному періоді відбудеться збільшення витрат на ключові програми, такі як «Horizon 2020», «Erasmus+», «Управління кордонами», а також на фонд безпеки та створення нових програм, на кшталт «Цифрова Європа» та «Оборонний фонд».
Якщо згрупувати всі напрямки видатків бюджету ЄС в три ключові категорії, то у наступному бюджетному періоді ЄС планує витратити близько 35% коштів на посилення пріоритетів (включаючи оборону, екологію і проведення досліджень), по 29% на Спільну сільськогосподарську політику (ССП) і економічну, соціальну та територіальну згуртованість. Решта ж майже 7% піде на адміністрування.
Цікавим є те, що в попередні періоди більшість витрат припадало саме на ССП (детальніше за посиланням) – близько 40% витрат. В той же час, витрати на так звані «посилені пріоритети» ніколи не перевищували витрати на ССП чи економічну, соціальну та територіальну згуртованість. Проте в майбутньому ЄС планує приділяти більше уваги саме екологічним проблемам - 25% майбутнього бюджету або 320 млрд Євро передбачено на заходи пов’язані з кліматом, видатки на проблеми міграції хочуть збільшити в 2,6 разів, а також планується на 30% більше витрат на так звані «зовнішні дії» для збереження провідної ролі ЄС на світовій арені через стимулювання розвитку, співпраці, зовнішньої політики та політики безпеки, зокрема в сусідніх країнах ЄС (!).
Таким чином, ЄС переходить від врегулювання внутрішніх проблем Союзу до більш глобальних проблем, зокрема робить акцент не стільки на екології або соціально-культурних аспектах, як на підтримці і розвитку оборонної політики і зовнішньоекономічних відносин, адже у період глобалізації навіть таке системне утворення як ЄС піддається значному впливу зовнішніх факторів, як економічних, так і політичних.