Вам був надiсланий лист з новим паролем Дякуємо за реєстрацiю. Ваш запит буде розглянуто у найближчий час.
21 Січня 2019

Новини

14.12.2018

Ucab Як ОТГ отримати більше від бізнесу?

Одним з пріоритетів роботи асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» на 2019 рік є підтримка розвитку реформи децентралізації. Тарас Висоцький, генеральний директор УКАБ, розповів про те, як аграрний бізнес співпрацює з ОТГ та які перспективи розвитку реформи.

Розкажіть, будь ласка, що лежить в основі розвитку сільських громад? Яким чином можна досягти успішних результатів?

-  В Україні, на жаль, близько 20 років не було системних дій збоку держави щодо розвитку сільських територій. Постійно приймалися комплексні програми, які одночасно не були підтримані фінансово та адміністративно-організаційними інструментами. У кінцевому результаті сільські території були залишені без підтримки. Практично розвитком цих територій займалися аграрні виробники. Вони покривали фінансову та організаційну складову, а також виконання робіт. Однак вже у 2014 році держава зробила крок у зрушенні цієї системи. Відтепер керівники ОТГ, виконкоми чи обрані представники стали автономними у своїх рішенням та організації способу життєдіяльності на місцях. На них лягає відповідальність за організацію надання якісної освіти, медицини, розвитку інфраструктури, соціального забезпечення, благоустрою та екологічного благополуччя. Крім того, ОТГ отримали фінансування, яке надходить з двох основних джерел. Перше – це податки, які платить місцевий бізнес, переважно сільськогосподарські виробники, які працюють на територіях оброблюваних площ. Друге джерело – субвенції держави із загального бюджету на забезпечення низки соціальних послуг.

Чому аграрні виробники позитивно сприйняли цю реформу?

- За своєю суттю, агробізнес не має безпосередньо займатися організацією розвитку сільських територій. Агробізнес готовий підтримувати цей розвиток фінансово у вигляді сплати податків. Він має фокусуватися на покращенні власних виробничих показників, що опосередковано впливають на збільшення заробітних плат та надходження до бюджетів. Відтепер працівники ОТГ мають думати та вчитися розвивати свою громаду. Передбачено, що до чергових місцевих виборів наприкінці жовтня 2020 року має відбутися об’єднання громад по всій Україні, в тому числі має відбутися адміністративна реформа укрупнення регіонів. Це є елементом сталого розвитку у довгостроковій перспективі. Ми вийдемо на ефективну модель, де кожен буде фокусуватися на своїй справі. Співпраця агробізнесу з ОТГ дозволить краще комунікувати з пайовиками, а також відкриє доступ до земель комунальної власності. Проте найголовніше – це впевненість аграрного виробника в довгостроковій діяльності та сприятливих умовах ведення бізнесу. Традиційно в Україні в аграрному секторі гарантований період планування – один рік, створення ж ОТГ продовжує стабільний горизонт планування ведення бізнесу щонайменше на п’ять років. Існує проблема ще в одному – дефіциті ринку кадрів. Аграрії стикнулися з тим, що недостатньо пропонувати високу заробітну плату для того, щоб умотивувати кваліфікованих працівників працювати в селах. Для людей важливими також є інфраструктура та умови проживання. І сьогодні ОТГ, отримуючи кошти, можуть покращити якість життя на сільських територіях, що стимулюватиме людей залишатися там. Довгостроково це покращить ситуацію з ринком праці в ОТГ, яке буде успішним.

Як зробити так, щоб громада, а не окремий працівник ОТГ, отримала максимальну користь?

-  Існують інструменти контролю перш за все безпосередньо виборцями, які один раз на п’ять років делегують повноваження. Можна ініціювати дострокові вибори. Крім цього, держава має запровадити механізм державного контролю. Аграрний бізнес не чекає цих змін, розуміючи, що рівень життя селян на територіях присутності прямо впливає на перспективи ведення бізнесу. Тому агропідприємства теж виділяють людський ресурс, вкладають свої знання та допомагають супроводжувати новоутворенні ОТГ. Однак є випадки, коли новостворене ОТГ не має бажання розвиватися, у такому випадку агробізнес теж займає проактивну позицію, працює з селянами та не стоїть осторонь.

Як місцеві громади можуть стимулювати наповнення бюджету? Куди ці кошти треба витрачати?

-  Це залежить від управління та бажання залучати інвестиції. Сплата податків відбувається за місцем реєстрації підприємств. Тому створюючи сприятливі умови для ведення бізнесу, у тому числі аграрного, показуючи готовність співпрацювати, - ОТГ може стимулювати реєстрацію чистих прозорих бізнесів саме на їхні території, і відповідно збільшувати надходження до місцевого бюджету.

Також варто максимально сприяти створенню доданої вартості на території громади, будувати переробку чи подальше виробництво. Це одразу збільшить кількість робочих місць та надходження коштів від податків. Громада, яка готова створити сприятливі умови для бізнесу, допомогти з підбором кадрів, організувати якісну інфраструктуру, - зробить, в першу чергу, вклад у свій розвиток.

Минув майже рік як земельні ділянки почали передавати громадам. Як ви оцінюєте результати цієї реформи?

-  Ефективність цієї реформи можна буде оцінити після 2020 року після аналізу умов передачі, зміни статусу. Показниками може бути фактичне надходження коштів від цих земель або використання їх до залучення інвестицій.

Як вибори до місцевих рад у 2020 році можуть позначитися на реформі децентралізації?

- Успіх кожного окремого ОТГ буде залежати від адекватності керівництва та управлінців. Там, де громада ухвалить найкраще рішення, відразу може відчути успішність свого вибору у щоденному житті, тому жителям ОТГ треба підходити до цього питання дуже зважено.

Які, на вашу думку, необхідно зробити кроки до виборів?

- Там, де вже створенні ОТГ, дуже важливо показати перші позитивні проміжні результати. У всіх реформах важко показати миттєвий ефект, перший перехідний період дуже складний. У суспільстві є багато розчарувань і популізму, тому важливо донести кожен успішний кейс та ділитися ним, щоб не було зневіри, аби на наступний виборах не були обрані популісти. Необхідно максимально допомогти новоствореним ОТГ показати ефективність. Сьогодні ми отримуємо більше позитивних відгуків, звісно, за виключенням окремих ОТГ. Якщо будуть обрані популісти, не буде можливості ефективно вести бізнес. Агробізнес розуміє це, і зараз всіляко сприяє ініціативним об’єднаним територіальним громадам стати ефективними та показати результат, бо від цього залежатимуть перспективи фермерства чи аграрного бізнесу наступні п’ять років.




  • БЕЙКЕР ТІЛЛІ УКРАЇНА
  • Agroresurs
  • AMAKO
  • Lozova Machinery
  • Лімагрейн
  • Zeppelin
  • GrainAlliance
  • HTI
  • CHS
  • Quivogne
  • Global Chemical Group
  • Amazone
  • Goodvalley
  • IMMER Group
  • kws
  • LNZ Group
  •  Agricom Group
  • Агроріск
  • Райффайзен Банк Аваль
  • horsch
  • Phosagro
  • uahk
  • Сygnet
  • Syngenta
  • Svarog
  • Agco
  • Lembke
  • Agroregion
  • ugt
  • Agroswit
  • Mriya
  • Eridon
  • Monsanto
  • MHP
  • Maschionet
  • Maisadour
  • Козятинський м’ясокомбінат
  • DuPont Pioneer
  • Вінницька аграрно-промислова група
  • Alfabank
  • Agroscop
  • Agroros
  • Agrimatco
  • Avgust
  • NCH Advisors
  • Crop Life International
  • Continental farmers Group
  • AgroGeneration
  • credit agricole
  • danone
  • claas
  • john deer