Вам був надiсланий лист з новим паролем Дякуємо за реєстрацiю. Ваш запит буде розглянуто у найближчий час.
23 Квітня 2019

Тіберіу Діма

Бюджет України може отримувати від туризму до $3 млрд щороку, проте зараз цей сектор заробляє вдвічі менше. Можливо, українці поки не сповна уявляють свою країну туристичною Меккою для тих, кого цікавить велична архітектура. Та насправді на землях всієї сучасної України теж височіли величні споруди – понад 5000 замків та фортець. І хоча зараз їх збереглося лише 116, кожна з них варта уваги та захоплення. Минулого року BASF ініцював проект з реставрації Шарівського замку на Харківщині «Відроджуй з Архітект™», і ми вдячні, що його підтримали українські аграрії та місцева влада Харківщини.

Коли спільне стає особистим

Проект реставрації культурної пам’ятки дуже важливий для компанії BASF. Ми не лише пишаємося тим, що стали першими (й сподіваємося — не останніми) серед великих компаній, які вирішили інвестувати кошти у відновлення пам’ятки архітектури. Він змінює ставлення наших співробітників й загалом українців до власної культури, нагадуючи про її величність та мотивуючи власноруч займатися її збереженням.

Найважливіша участь  

Ідея проекту з’явилася не випадково. Шарівський палац побудували наприкінці 19 століття. За радянських часів, як і багато інших дворянських садиб, його переобладнали в санаторій. Частково об’єкти комплексу знищили (наприклад, дерев’яну церкву розібрали на частини, щоб розводити багаття), інші ж опинилися під загрозою знищення, коли санаторій виїхав у 2008 році. Без опалення, постійного використання будівель та відновлювальних робіт Шарівська садиба, принаймні окремі її частини, яких більше дюжини, ризикували зникнути протягом десятиліття.

Саме українські аграрії подарували друге життя палацо-парковому комплексу. Адже з кожного придбаного ними літру морфорегулятора-фунгіциду Архітект™, компанія перераховувала по 25 гривень на реставрацію. Ми у BASF вважаємо, що кожна гривня, вкладена у відновлення об’єктів, це висловлена довіра агровиробників до компанії.

Спільне походження

Історія палацу, як і історія компанії BASF, має німецьке коріння та пов’язана з агропромисловістю. З кінця ХIХ століття власником садиби був цукровий магнат німецького походження Леопольд Кьоніґ. Саме завдяки йому садибу побудували не гіршу, ніж могли собі дозволити царі, а присадибним парком взагалі займався царський ландшафтний архітектор.  

Шарівка — це не лише палац, а комплекс різних будівель. Майже всі з них мають статус пам’яток архітектури, які можна реставрувати лише з офіційними дозволами, тож вирішили почати проект з декількох з них. Обрали їх два: будинок варти та оранжереї.

Уже восени 2018 року вдалося провести близько 50% запланованих робіт, а саме – розробили проектну документацію, експерти дослідили та оцінили стан оранжерей і будинку варти, також вже виконали підготовчі та навіть покрівельні роботи. До речі, оранжереї перед початком проекту прибирали майже 100 співробітників BASF. Вони спеціально приїхали з усієї України, щоб на власні очі побачити цей унікальний палацовий комплекс та допомогти підготувати об’єкт до реставрації.

Далі за справу вже взялися професіонали. Щоб проаналізувати стан будівель та спланувати роботи, реставратори мали зняти всі будівельні нашарування (штукатурку, латки покрівлі та всі інші). За вимогами до реставрації пам’яток архітектури, всі зміни потрібно робити відповідно до оригіналу — з таких самих матеріалів і максимально відтворюючи першопочатковий вигляд. Втім, коли такі проекти долають усі виклики — це лише збільшує гордість за виконану роботу.

Досвід з-за кордону

Компанія BASF прагне бути лідером у вирішенні нагальних проблем аграрного сектору. Проте проекти в інших сферах дозволяють додати більшого значення щоденній праці, яку роблять наші співробітники по всьому світу.

Працюючи в Україні, важко не захоплюватись її культурною спадщиною. Маючи в минулому дуже різні історичні впливи — від Запорозької Січі до Австро-Угорської імперії — тут є спогади про всі з них. У деяких інших країн є розуміння, що таку пам’ять варто берегти не лише задля збереження історії, це ще й вигідно економічно. Приміром, у Франції лише за 2017 рік туризм загалом приніс бюджету €204,3 млрд і склав майже десяту частину ВВП цієї країни (8,9%). Окрім того, ця сфера створює чималу кількість робочих місць як прямо, так і побічно, а ще - приваблює значні інвестиції.

Франція - одна з найпривабливіших країн для туризму. Однак і Україна все більше зацікавлює туристів. Якщо у 2016 році туризм приніс українському бюджету $1 млрд, то вже у 2017 році - на чверть більше ($1,26 млрд). При такому розвитку галузі, одним з додаткових джерел доходу може стати використання палацово-замкових споруд.

Мова йде не лише про створення музеїв. У тій же Франції палаци та замки мають і сучасні функції, стають кінопавільйонами, приміщеннями університетів чи навіть зустрічають гостей музичних фестивалів. Архітектурні пам’ятки, при належній охороні та догляді, можуть слугувати джерелом гордості для українців та постійною атракцією для туристів.

Звісно, ще нікому не вдавалося відбудувати одразу всю архітектурну спадщину держави. Та ми сподіваємося, що Шарівка для України стане добрим початком, а слідом за нею почнуть відроджувати й інші.




  • БЕЙКЕР ТІЛЛІ УКРАЇНА
  • Agroresurs
  • AMAKO
  • Lozova Machinery
  • Лімагрейн
  • Zeppelin
  • GrainAlliance
  • Quivogne
  • Amazone
  • Goodvalley
  • IMMER Group
  • kws
  • LNZ Group
  •  Agricom Group
  • Агроріск
  • Райффайзен Банк Аваль
  • horsch
  • uahk
  • Сygnet
  • Syngenta
  • Svarog
  • Agco
  • Lembke
  • Agroregion
  • ugt
  • Agroswit
  • Mriya
  • Eridon
  • Monsanto
  • MHP
  • Maschionet
  • Maisadour
  • Козятинський м’ясокомбінат
  • DuPont Pioneer
  • Вінницька аграрно-промислова група
  • Alfabank
  • Agroscop
  • Agroros
  • Agrimatco
  • Avgust
  • NCH Advisors
  • Crop Life International
  • Continental farmers Group
  • AgroGeneration
  • credit agricole
  • danone
  • claas
  • john deer