Напрями експорту:
- Європа включно з ЄС – 60,9%
- Близький Схід – 15,0%
- Південно-Східна Азія – 14,8%
- Африка – 4,8%
- Азія (інші країни) – 3,1%
- Америка – 1,4%
Структура експорту за продукцією:
- Соняшникова олія – 89,0%
- Соєва олія – 5,5%
- Ріпакова олія – 4,2%
- Інше – 1,3%
Ключові інсайти:
- домінування одного продукту: соняшникова олія формує левову частку (89%) у цій категорії, що закріплює за Україною статус ключового гравця на світовому ринку цього продукту, водночас частка соєвої та ріпакової олій також поступово зростає;
- стабільність попри війну: після рекордних показників 2021 року в $7,04 млрд надходжень з експорту олій навіть в умовах повномасштабної війни експортна виручка стабільно перевищує $5,6 млрд щороку. Показник 2024 року ($5,76 млрд) підтвердив, що цей напрямок не просто вистояв, а й успішно адаптувався до нових реалій, залишаючись надійною опорою економіки;
- широка географія збуту: на відміну від сировинних груп, рослинні олії як продукт переробки мають більш диверсифіковану географію. Хоча Європа залишається лідером, сумарна частка країн Азії та Близького Сходу перевищує 30%, що свідчить про попит на українську олію на віддалених ринках. Підтверджує глобальну потребу в українській олії та загалом покращення в логістиці експорту й збільшення кількості країн-імпортерів – у 2024 році їх кількість зросла до 139 (порівняно зі 133 у 2023 році).
Висновок: рослинні олії залишаються вагомим драйвером зовнішньої торгівлі України серед продукції з доданою вартістю. Одним із критичних факторів експорту залишається питання доступності логістичних шляхів. У 2024 році глибоководні порти Чорного моря відновили своє домінуюче значення, забезпечивши майже половину всього експорту продукції (коли у 2023 році цей показник складав менше 15%), але альтернативні канали експорту – порти Дунаю та “Шляхи солідарності”, досі продовжують відігравати суттєву роль, гарантуючи понад 45% поставок.
Дізнавайтесь більше в експортному портфоліо 2024: https://cutt.ly/rr1U8YTa