Вам був надiсланий лист з новим паролем Дякуємо за реєстрацiю. Ваш запит буде розглянуто у найближчий час.
28 Березня 2024

Новини

23.05.2023

Ucab Павло Фесюк: “Немає жодної галузі, яка не зазнала впливу і труднощів війни, єдина відмінність – глибина цих труднощів”

До асоціації “Український клуб аграрного бізнесу” долучився холдинг “АгроВіста” – аграрна корпорація, що займається вирощуванням, переробкою і торгівлею сільськогосподарськими продуктами. В особистому інтерв’ю директор компанії “АгроВіста” Павло Фесюк розповів про вплив війни на галузь рослинництва та тваринництва, а також про те, як компанія пристосовувалась до логістичних трансформацій.

Розкажіть, будь ласка, історію створення та діяльності холдингу “АгроВіста”

Історія холдингу “АгроВіста” бере свій початок з 2000 року, коли було засновано компанію “УкрАгроКом”. Це була ідея засновників, які працювали в сільському господарстві. З того часу всі акціонери – це активний менеджмент, люди, які займають різні професії на різних етапах сільськогосподарського виробництва, однак всі об'єднанні однією ідеєю розвитку українського аграрного сектору, села, технологій, покращення добробуту аграріїв. В цьому полягає основна філософія холдингу.

З самого початку розмір холдингу складав 5,6 тис. га землі, проте відразу створювався акцент на сучасних технологіях, використанні новітньої техніки, підготовці висококваліфікованих кадрів. Це й дало свій ефект – компанія змогла зайняти провідні позиції в своєму регіоні. Починаючи з 2002 року команда посилилася структурно підрозділами “Гермес-Трейдінг”, який займався торгівлею та збутом продукції, а також додатково логістичними ланцюжками. В 2004 році разом з “Гермес-Трейдінг” був побудований перший елеватор “Королівське ХПП”. Цей проект був досить успішним і приніс значні переваги, тому через два роки вже почав будуватися другий елеватор. На сьогоднішній день холдингом побудовано п'ять елеваторів, один із них – це Світловодський річковий термінал.

З часом холдинг розвивався: з’явився цукровий завод, молочна племінна ферма “Петриківське молоко”. І ось на сьогоднішній день холдинг має об'єднуючу назву “АгроВіста” та не зупиняється на досягнутому, постійно розвиваючи свою діяльність, нарощуючи об’єми виробництва, розвиваючи географію продажів.

Які здобутки холдинг має наразі?

Перш за все, головний здобуток холдингу – це колектив однодумців. Наразі в “АгроВісті” працює близько 3000 співробітників, які є професіоналами своєї справи, котрі глибоко розуміються на специфіці вирощування сільськогосподарської продукції в Україні, її зберіганні, переробці, реалізації та переміщенні. Показником є й те, що за всі роки діяльності холдингу ми маємо досить низький відсоток плинності кадрів – не більше 2,5% на рік.
Також досягненням “АгроВісти” є збільшення земельного банку. Хоч за 2022-2023 роки земельний банк холдингу не зростав, але за весь час існування холдингу в 40 разів збільшився обсяг землі –  з 5 тис. га до 80 тис. га. І ці ґрунти залишаються високородючими, оскільки наша команда ретельно ставиться до питання сівозміни, культури виробництва. Перевагою холдингу є й створення вертикального ланцюжку від поля до переробного підприємства, до споживача. Наприклад, з цукрового буряку холдинг виробляє кінцевий продукт – цукор.

Крім цього, з року в рік впевнено тримаємо лідируючі позиції: в деякі роки номер один по врожайності соняшника; в різні періоди входили в п'ятірку найбільших експортерів кукурудзи; побудували найбільшу річкову баржу в Україні; володіємо і впроваджуємо унікальну генетику голштинської породи корів.

Як змінилася структура посівів холдингу “АгроВіста” та технологія вирощування культур під час війни?

Дійсно довелося змінювати технології виробництва, – зокрема це менше використання мінеральних добрив. Мали два чинники впливу – безпосередньо повномасштабна війна та її наслідки, а також агрокліматичні фактори.

Змінилася й структура посівів: минулого року вимушені були скоротити посіви цукрового буряку через певні переживання стосовно функціонування цієї галузі в цілому в країні. Натомість збільшили посіви олійних культур, повернулися до вирощування ріпаку, зросли обсяги посівів соняшника. Цього року холдинг майже в 4 рази зменшив посіви ранніх зернових.

І в першу чергу, все ж таки, тут впливає кліматична складова, яка до того ж відбувається під час війни. Тобто, не можна сказати, що причини саме в війні, скоріш 50% – кліматичні фактори, 50% – воєнні.

Наскільки перспективним для вас є виробництво цукру в 2023 році?

Враховуючи стабільний експорт і низьку вартість газу, то це одна з найбільш прибуткових культур. У нас досить конкурентні ціни на європейському ринку. Тож, якщо не враховувати ті два тижні, коли існували обмеження по експорту з боку деяких країн Європи, то на сьогоднішній день ми маємо стабільний попит, конкурентну ціну і високу якість по цій продукції.

Якою цього сезону була ситуація зі зберіганням зернових? Чи спостерігали підвищений попит на послуги елеваторного зберігання?

Цього року мали ситуацію, коли попит перевищував наші можливості по пропозиції. Однак, ключовим обмеженням навіть було не стільки зберігання, скільки можливість сушки зернових, оскільки в період збирання пізніх зернових була досить волога погода, яка не дозволяла збирати та зберігати пізні зернові без додаткової сушки.

Тому обмежуючим фактором в зберіганні була вартість газу і потужності по сушінню пізніх зернових. Крім зберігання в елеваторах, пропонували й сілобеги. “АгроВіста” тісно співпрацювала з усіма господарствами і пропонувала програми безкоштовного зберігання в рукавах, щоб аграрії могли більш якісно зберігати продукцію. Й зараз, коли продаються залишки, наші фахівці спостерігають, що ті господарства, які зберігали зерно з порушенням технології, намагаючись самостійно зберігати в непристосованих для цього приміщеннях або порушуючи певні норми по концентрації зерна, то вони мають суттєві втрати якості зерна і зараження шкідниками та хворобами, що призводить до значних втрат та збитків.

Як “АгроВіста” пристосовувалася до зміни логістичних ланцюжків? Яким чином це повпливало на діяльність холдингу?

Минулорічні логістичні трансформації, мабуть, є еволюційними змінами для України. На першому етапі “АгроВіста” максимально використовувала залізничний транспорт та західні кордони, які працювали досить ефективно для експорту. Потім, коли вони стали перевантажені, ми почали використовувати потужності Дунаю, розгорнувши там досить велику програму для відвантаження продукції. Холдинг користувався цими шляхами як самостійно, так і допомагав іншим партнером і сусідам по реалізації продукції.
З вересня місяця, коли запрацював “зерновий коридор”, “АгроВіста” стала його активним учасником, відвантажуємо більше 10 суден із зерном через порти Одеси. Однак, наразі з такою нестабільною роботою “зернового коридору” ми знову намагаємося еволюціонувати та шукати нові рішення. Тому на сьогодні логістика – це постійні зміни і адаптація до ситуації в залежності від її складності й умов. 

Яким чином за вашими спостереженнями змінилась галузь тваринництва під час війни? Чи маєте якісь труднощі у власному виробництві?

Мабуть, немає жодної галузі, яка не зазнала впливу і труднощів війни, єдина відмінність – глибина цих труднощів. Якщо говорити про тваринництво, то на деяких етапах були труднощі зі збутом. До лютого 2022 року ми тісно співпрацювали з молокопереробними господарствами в Миколаївській області і в березні минулого року нам було дуже складно, коли ми втратили можливість працювати з цими заводами. Однак, холдинг зміг переорієнтуватися на інші напрямки.
Потім була складність з наявністю в Україні ветеринарних препаратів у зв’язку з логістичними складнощами на кордоні. На сьогоднішній день майже всі ці чинники подолані і, можна сказати, що тваринницька галузь є найбільш стабільною, в порівнянні з рослинництвом.
Навіть не дивлячись на постійні блекаути, які мали місце, то враховуючи особливості тваринницької галузі, ми мали генератори встановлені ще на проекті будівництва 8 років тому, що дало холдингу можливість ефективно долати цю складову на відміну від інших галузей.

Але на сьогоднішній день найбільшим викликом для тваринництва є збут: суттєві адміністративні обмеження експорту до ЄС перенаситили ринок України, водночас попит на молочну продукцію досить слабкий, а пропозиція сировини перевищує споживання. Але ми сподіваємося, що європейські обмеження – це тимчасовий захід, а рішення вже шукаються.

Як сучасні технології допомагають оптимізовувати діяльність холдингу “АгроВіста”?

Сьогодні без сучасних технологій неможливо досягти успіхів в агробізнесі. Важлива кожна складова: чи то системи захисту рослин, чи генетика, чи вакцинація, чи використання комбікормових добавок. Всі ці заходи використовуються  холдингом масово, і не можна сказати, що є якась одна технологія, котра є панацеєю та перекриває всі інші, – це лише складові в довгому складному ланцюжку технологій.
“АгроВіста” постійно намагається застосовувати і використовувати нові технології. Проте, в певних одиничних технологіях, що позбавлені комплексності, немає суттєвих економічних переваг.

Насправді, на загал, Україна вже досягла певних технологічних висот, тепер це не обмежує нас конкурентно. На відміну від використання ГМО-продукції, що для нас ще досі є значною перешкодою, котру важко подолати. Варто зазначити, що ГМО-продукція дозволила б нам мати кращу рентабельність та виграшні фінальні показники на глобальному рівні.

“АгроВіста” в рослинництві використовує точне землеробство, яке дає результат, якщо виконуються всі необхідні технологічні заходи. В тваринництві застосовуються технології роботи з племінним стадом і з раннім виявленням хвороб, але вони дають фінальний економічно обґрунтований результат лише при дотриманні необхідної якості раціону і умов утримання.

Чи допомагає “АгроВіста” ЗСУ, ТерОбороні, населенню на територіях, де відбуваються бойові дії?

“АгроВіста” з самого початку, як і більшість відповідальних компаній, долучилася до підтримки українських бійців: допомагали в облаштуванні блокпостів, надавали необхідне ТерОбороні, екіпірували співробітників, котрих мобілізувалися до лав ЗСУ. Холдинг постійно приймав участь в зборах коштів для потреб армії, надавали технологічну підтримку. Були й чисто життєві ситуації, коли родини хлопців, які зараз служать, потребували допомоги в підготовці до зимового чи весняного періодів (обробіток присадибних ділянок, заготівля кормів). Наша команда бере участь як в великих проектах, так і в таких локальних господарських питаннях допомозі родинам.

Якими є ваші очікування від членства та співпраці з асоціацією “Український клуб аграрного бізнесу”?

Світ бізнесу досить мінливий, а під час війни ці зміни більш суттєві, постійно з’являються нові складнощі. Тому для нас головне – це швидкий і своєчасний обмін інформацією, отримання оперативних аналітичних даних, оригінальної актуальної статистики з аграрного бізнесу та технологій.

Крім цього, від членства ми очікуємо налагодження нових контактів. І в цьому вже маємо позитивний результат: завдяки УКАБ холдинг знайшов нових партнерів по збуту своєї продукції. На мою думку, саме в створенні нових бізнес-зв’язків полягає важлива перевага галузевих організацій.




  • БЕЙКЕР ТІЛЛІ УКРАЇНА
  • Agroresurs
  • AMAKO
  • Лімагрейн
  • Zeppelin
  • Amazone
  • LNZ Group
  •  Agricom Group
  • horsch
  • uahk
  • Сygnet
  • Syngenta
  • Agco
  • Agroregion
  • Eridon
  • MHP
  • Maschionet
  • Maisadour
  • Козятинський м’ясокомбінат
  • DuPont Pioneer
  • Вінницька аграрно-промислова група
  • Agroscop
  • Agrimatco
  • NCH Advisors
  • Continental farmers Group
  • credit agricole
  • claas
  • john deer
Вітаємо! Ви підписались на новини порталу Ukab