Вам був надiсланий лист з новим паролем Дякуємо за реєстрацiю. Ваш запит буде розглянуто у найближчий час.
28 Березня 2024

Новини

16.07.2021

Ucab УКАБ закликає Президента повернути законопроєкт №3743 про «перегрузи» до ВРУ на доопрацювання

Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» звернулась з офіційним листом до Президента України Володимира Зеленського з проханням повернути законопроєкт №3743 до Верховної Ради України для повторного розгляду з пропозиціями щодо виключення спірної статті 1322 з законопроєкту або її доопрацювання.

Як йдеться у звернення, Верховною Радою України було прийнято проект Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» №3743 від 25.06.2020. Спільно з вже прийнятим Законом України №1534-IX від 03.06.2021 «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» планувалося врегулювати ряд проблемних питань щодо габаритно-вагового контролю і притягнення до відповідальності осіб, які порушують встановлені вимоги по вазі і габаритах.

Дійсно, це питання яке потребувало обов’язкового вирішення і врегулювання, враховуючи оновлення і будівництво нових доріг останні декілька років. І обидві законодавчі ініціативи мають правильну мету - боротьба з перевантаженнями авто на дорогах.

«АЛЕ є одна ключова проблема в проекту Закону №3473, яку в ньому потрібно виправляти - стаття 1322 КУпАП. Відповідальність вантажовідправника за вказання в товарно-транспортних накладних (ТТН) недостовірних даних щодо перевищення вагових норм, яку вводить цей законопроект. Про проблемні питання щодо цієї норми зазначало ГНЕУ у своєму висновку, а також Комітет з антикорупційної політики надавав аналогічний висновок», - наголошується у зверненні.

В чому ж полягає основна проблема даної статті:

1. Подвійна відповідальність за одне й те саме правопорушення – суперечить статті 61 Конституції України.

Власне за перевищення вагових норм передбачена відповідальність перевізника за статтею 132-1 КУпАП. Нова стаття 132-2 передбачає відповідальність вантажовідправника також по суті за перевищення вагових норм. У випадку коли підприємство везе власний вантаж власним транспортом, то і відправник і перевізник є однією юридичною особою. А отже, виникає подвійна відповідальність за одне правопорушення, що суперечить Конституції України.

2. Неспівмірність відповідальності відправника і перевізника вантажу.

Стаття 132-2 передбачає відповідальність вантажовідправника на рівні 51 000 грн за невірно вказані дані в документі на вантаж. Без жодних допусків похибки зважування і градації відповідальності відповідно рівня перевищення норм, як повної маси, так і на вісь. В той же час, стаття 132-1, яка встановлює відповідальність безпосередньо за сам «перегруз» визначає відповідальність перевізника починаючи з перевищення 5% понад нормативно встановлені параметри, і з градацією: 5-10% - штраф 8500 грн, 10-20% - штраф 17000 грн, 20-30% - штраф 34000 грн, понад 30% - штраф 51000 грн. Тобто при перевищенні вагових нормативів і вказанні недостовірних даних в ТТН в межах до 5% (навіть на 50 чи 100 кг) відправник вантажу отримує штраф 51000 грн, а перевізник – не несе жодної відповідальності.

3. Вплив вантажовідправника на допущення порушення і його участь в процесі габаритно-вагового контролю є незначною.

До прикладу, при навантаженні зерна в полі саме водій вантажного авто (перевізник) визначає скільки навантажується зерна та контролює рівномірність розподілу вантажу в кузові чи причепі. Оскільки в 99% випадках зважування в полі не відбувається через відсутність технічних засобів та неможливість точного визначення ваги в польових умовах, водій завантажує авто приблизно орієнтуючись на об’єм завантаженого зерна та досвіду попередніх зважувань на стаціонарних вагах елеваторів. Без технічних засобів зважування лише водій перевізника може оцінити повну масу авто з приблизною похибкою ±5%. Крім того в процесі перевезення може бути збільшена повна маса авто (дозаправка палива) або зміна навантаження на вісь (переміщення сипучих вантажів в кузові вперед/назад на спусках/підйомах), на яку не впливає вантажовідправник, але яка може обернутися для нього штрафом 51 000 грн. Зокрема, в товарно-транспортній накладній не визначається навантаження на вісь, проте текст статті 1322 передбачає відповідальність відправника вантажу за перевищення також навантаження на вісь, яку відправник не визначає і не контролює. Також при здійсненні габаритно-вагового контролю (ГВК) не передбачено залучення вантажовідправника, а відповідно він не може жодним чином захищати в процесі ГВК свої інтереси.

В диспозиції статті 1322 також визначена відповідальність відправника за внесення даних про габарити вантажу, що перевищують нормативи, однак в такому разі саме перевізник має забезпечити отримання дозволу на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні. Невиконання перевізником обов’язку оформити дозвіл не повинно бути причиною відповідальності вантажовідправника за дії чи бездіяльність перевізника.

Враховуючи вищезазначене, УКАБ закликає Президента України врахувати викладену позицію та, скориставшись передбаченим статтею 94. Конституції України правом, повернути законопроєкт №3743 до Верховної Ради України для повторного розгляду  з пропозиціями щодо виключення статті 1322 з законопроекту або її доопрацювання щодо встановлення співмірності відповідальності, усунення подвійної відповідальності, у випадку коли відправник і перевізник вантажу є однією особою, а також відповідальності за перевищення вагових норм на вісь, адже відправник не контролює даний параметр і не вказує його в товарно-транспортній накладній, та габаритних параметрів, оскільки дозвіл на перевезення негабаритних перевезень має отримувати власне перевізник.




  • БЕЙКЕР ТІЛЛІ УКРАЇНА
  • Agroresurs
  • AMAKO
  • Лімагрейн
  • Zeppelin
  • Amazone
  • LNZ Group
  •  Agricom Group
  • horsch
  • uahk
  • Сygnet
  • Syngenta
  • Agco
  • Agroregion
  • Eridon
  • MHP
  • Maschionet
  • Maisadour
  • Козятинський м’ясокомбінат
  • DuPont Pioneer
  • Вінницька аграрно-промислова група
  • Agroscop
  • Agrimatco
  • NCH Advisors
  • Continental farmers Group
  • credit agricole
  • claas
  • john deer
Вітаємо! Ви підписались на новини порталу Ukab