Вам був надiсланий лист з новим паролем Дякуємо за реєстрацiю. Ваш запит буде розглянуто у найближчий час.
29 Березня 2024

Новини

01.03.2023

Ucab Ніколай Налбандян: “Для компанії “ТМ-АГРО” війна стала тригером активізації ефективної діяльності”

До асоціації “Український клуб аграрного бізнесу” долучилась компанія “ТМ-АГРО” – дистриб’ютор мінеральних добрив та експортер агропромислової продукції. В особистому інтерв’ю заступник генерального директора компанії “ТМ-АГРО” Ніколай Налбандян розповів про головні зміни у діяльності від початку повномасштабної війни, а також поділився прогнозами щодо тенденцій на ринку зерна та мінеральних добрив в 2023 році.

Розкажіть, будь ласка, про історію створення та розвитку компанії “ТМ-АГРО”

Компанія “ТМ-АГРО” є досить молодою, вона створена в 2019 році. Все почалось з того, що з 2003 року ми маємо ще один сімейний бізнес з виробництва сільськогосподарської продукції на близько 3 тис. га, вирощуємо основні зернові та олійні культури. “ТМ-АГРО” була створена з ідеєю імпорту мінеральних добрив для цього сімейного бізнесу, а також для дистрибуції всередині країни. Імпорт мав в основному здійснюватися з Польщі, однак іноземний партнер не виконав певні зобов’язання та обіцянки, тому компанія не “взлетіла” та декілька років була в анабіозі, здійснюючи мінімальну кількість угод.

Тож, 2019 рік – створення та планування роботи, це був наш дотичний функціонал до виробництва та власна експертиза того, що потрібно виробникам та українському фермеру для збільшення врожаю й уникнення деградації ґрунтів. Був фокус на дистрибуцію та комплексні рішення в сфері мінеральних добрив. Однак, це не запрацювало.

2020-2021 роки компанія чекала свого часу, щоб в 2022 році дочекатися та розкрити свій функціонал в торговельній діяльності.

Коли відбулося повномасштабне вторгнення росії на територію України для всієї сільськогосподарської індустрії постало питання пошуку альтернативних шляхів експорту продукції, адже глибоководні порти країни з самого початку були заблоковані. Великий стрес і великі виклики, для, по-суті, кожного з десятків тисяч українських фермерів. Наприклад, для нашої компанії з вирощування, яка з 2019-го року активно інвестувала у зрошувальні системи і яку день повномасштабного вторгнення застав у стані значного фінансового левериджу, питання постало навіть так: знайти реалізацію або втратити бізнес до кінця 2022 року. Звідси, пошук контрагентів за кордоном і побудова нових логістичних ланцюгів поставок стали без перебільшення питаннями виживання. Ось тут і настав час “ТМ-АГРО”.  

Як вплинула війна на діяльність компанії?

Беззаперечно війна вплинула на нашу діяльність, як і на діяльність усієї галузі. Зерновий коридор запрацював лише з липня 2022 року й працює на 20-30% своєї потужності. Особливо зараз комісії затримують його роботу, черга із суден стоїть в протоках Босфор та Дарданелли, рф всією своєю поведінкою вчергове демонструє, хто зайвий на цій планеті. Але сусідів не обирають й тут питання в тому, що робити далі.

Природним рішенням був пошук альтернативних шляхів поставок на експорт сільськогосподарської продукції. І “ТМ-АГРО” сфокусувалась на західному кордоні.

Війна стала тригером того, що компанія запрацювала та знайшла можливості експорту до Європейського Союзу. Для нас 2022 рік – це період розробки нових ланцюгів постачання, зв’язків з контрагентами, побудови відносин з клієнтами, брокерами, початок відвантажень до країн ЄС.

Ми проекспортували до усіх країн, з якими межує Україна, окрім Румунії, бо там цінова політика не була сприятливою. В червні місяці була наша пробна машина соняшника до Болгарії. Далі почали розбудовувати експорт автомобільним та залізничним транспортом. Навряд чи хтось думав до повномасштабної війни, що можна буде експортувати кукурудзу в біг-бегах автомобільним транспортом, але це виявилось реальністю на момент другого-третього кварталу 2022 року.

Зрештою, серед численних впливів війни на діяльність компанії, також вважаю важливим зазначити, що нинішня команда “ТМ-АГРО” зібралася в одному кабінеті саме через війну: особисто я не зміг виїхати на роботу до закордонної компанії через обмеження для чоловіків призовного віку, а деякі співробітники відділу екзекюшену - це переселенці, які повернулися до Чигирина через обстріли по їх домівках.

Які послуги компанія пропонує клієнтам?

Наше довгострокове бачення діяльності компанії “ТМ-АГРО”, що це такий собі “супермаркет” для малого та середнього фермера, де ми будемо надавати послуги з експорту, торгувати, продавати товар, вивозити його за кордон.

Наразі є можливість агроконсалтингу: наприклад, фермер не хоче продавати товар всередині країни, натомість бажає робити експортний контракт напряму. То ми можемо надати такі послуги – звести з кінцевим покупцем, взяти свою комісію, організувати все “під ключ”. Або ж зробити мінімальні консультації. Все залежить від потреб клієнта.

Продовжуємо імпортувати мінеральні добрива та займатися дистрибуцією всередині країни. В нас є певні контракти, відповідно до яких ми імпортуємо компаніям міндобрива та беремо бартером ЗЗР, а потім займаємося їх дистрибуцією серед малих та середніх фермерів.

Намагаємося втілювати нашу ідею стати “аграрним супермаркетом” для малого та середнього фермера із земельним банком від 50-100 га до 50 тис. га. Чому фокус саме на таких клієнтів? Бо компанії, що мають більшу кількість га,  мають й свої потужні можливості по перевалці та експортним контрактам.

Які досягнення має компанія на сьогодні?

Досягненнями є наш розвиток: за весь період роботи ми вперше проекспортували в 2022 році, наростили цей експорт, зрозуміли, як це працює, вивезли закордон більше 5 тис. т за активні 5 місяців. Хочемо цього року зробити вдвічі більше, компанія зростає та набирає обертів в своїй діяльності.

Плануємо нарощувати не тільки експорт сільськогосподарської продукції, а й обсяги імпорту мінеральних добрив, входити в більш активну комунікацію з малим та середнім бізнесом, говорити про себе, з’ясовувати проблематику та допомагати аграріям зростати. А таким чином продовжувати зростати самим.

Що за вашими спостереженнями наразі змінилося на ринку мінеральних добрив?

Економіка циклічна – зростання цін на газ спричинило безпрецедентне зростання цін на мінеральні добрива, що виллється в те, що навіть великі компанії посіють з меншою кількістю мінеральних добрив. Фермери однозначно будуть економити на добривах в цьому сезоні. Багато компаній вже прийняли рішення що та в якій кількості вони будуть вносити в землю.

Ще й впливає те, що ситуація з реалізацією продукції залишається невизначеною. Зерновий коридор працює неефективно, а також обмежений в часі. Тому ярих культур буде посіяно з меншою кількістю добрив. Наприклад, кукурудза вимагає інтенсивного підживлення, тому компанії будуть відмовлятися від її вирощування. Щодо озимини, то тут вже немає гнучкості, але щодо ярих культур аналіз ще відбувається. Й компанії будуть обирати сою та соняшник, а один з аспектів впливу на це рішення – вартість мінеральних добрив.

Ще одне питання – доступ до мінеральних добрив. В країні багато імпортної продукції, котра має задовольнити потреби тих, хто буде використовувати комплексні рішення та звичні технології. Однак, вартість висока й суттєве зменшення в ціні найближчим часом не буде спостерігатися. Тому й буде використано менше, за вищою ціною, що випливає на врожаї. Теоретично, це призведе до того, що менший урожай дасть кращу ціну на продукцію, а це дозволить аграріям ефективно реалізувати товар та акумулювати кошти на мінеральні добрива на наступний сезон. Бо неможливо постійно обмежувати їх кількість.

Якими є наразі головні тенденції на ринку експорту зерна?

Ми бачимо яскраво виражену тенденцію того, що в другому кварталі 2022 року не було нормального руху в глибоководних портах України, автомобільний транспорт нетрадиційно став одним з важливих елементів логістичного комплексу експорту сільськогосподарської продукції. До того ж, ціна фрахту взлетіла до серйозних рівнів. Це була й загальносвітова тенденція – індекс фрахту на Балтійській біржі також сягав рекордних рівнів.

У свою чергу дорогий фрахт зменшував маржу виробника, але фокус був не на заробітку, виробник шукав можливості реалізувати свою продукцію, бо було багато товару на складах, котрий необхідно рухати. По суті завищена маржа фрахту реалізувалась в зменшенні маржі й кінцевого споживача, й виробника. Якщо розглянути весь ланцюжок від товару на землі до кінцевого покупця, наприклад, в Індонезії, то вся маржа сконцентрувалась в логіста, трейдера, дистриб’ютора, тому що виробнику потрібні були опції реалізації, які ринок й надав. Трейдери дуже швидко зорієнтувались та побудували нові логістичні маршрути експорту, але цього було недостатньо для реалізації всього потенціалу України. Однак, це був тимчасовий вихід до моменту початку дії зернової угоди.

Зараз основною тенденцією на 2023 рік є те, що багато гравців на ринку фрахту продовжують нарощувати потужності, купувати нові автомобілі, вагони; середні та великі гравці активно будують потужності перевалки на західному кордоні з можливостями відвантажень на вузьку та широку колії. Ми бачимо, що логістика в 2023 році надаватиме вибір, бо її буде забагато, а продукції відносно замало, оскільки навіть великі компанії передбачають зміну структури вирощування. Відбуватиметься вибір на користь товарів, що є більш вартісними за одиницю товару. Товару стане менше, а логістики стане більше відносно минулого року.   

Чи допомагає “ТМ-АГРО” ЗСУ, ТерОбороні, населенню на територіях, де відбуваються бойові дії?

В 2022–му році ми допомагали не в розрізі ТОВ «ТМ-АГРО», тому що компанії і так не вистачало обігових коштів на організацію своєї діяльності, а як сімʼя Налбандян:

  • гуманітарна допомога громаді, переселенцям;
  • численні поїздки до Чернігівської області з наданням гуманітарної допомоги;
  • надання зерна, борошна, олії для ЗСУ;
  • передача декількох автомобілів на потреби Тероборони і ЗСУ.

В цьому році плануємо частину з прибутку “ТМ-АГРО” передати на потреби захисників. Також допомагаємо близьким друзям на передовій закривати їх потреби. Підтримка військових важлива, бо всі ми працюємо на Перемогу, тому будемо продовжувати допомагати на регулярній основі в міру своїх можливостей.

Поділіться своїми очікуваннями щодо вступу до асоціації “Український клуб аграрного бізнесу”

Наша компанія дуже рада, що стала частиною однієї з найбільших аграрних спільнот в Україні. Сподіваємося, разом розробляти певні законопроекти для покращення законодавчого поля галузі. Впевнені, що членство дозволяє бути частиною механізму, де наш голос буде почутий в роботі з державними органами, іншими асоціаціями, учасниками ринку, міжнародними спільнотами. Вбачаємо в цьому велику перевагу, бо разом ми будемо сильнішими.

УКАБ – це точно той майданчик, котрий дає можливість спільно боротися на аграрному фронті, а потім розбудовувати країну в мирний час, бо Україна має міцний потенціал стати однією з передових країн у світі. Лише треба взяти та зробити це. Але перш за все – Перемогти в 2023 році.




  • БЕЙКЕР ТІЛЛІ УКРАЇНА
  • Agroresurs
  • AMAKO
  • Лімагрейн
  • Zeppelin
  • Amazone
  • LNZ Group
  •  Agricom Group
  • horsch
  • uahk
  • Сygnet
  • Syngenta
  • Agco
  • Agroregion
  • Eridon
  • MHP
  • Maschionet
  • Maisadour
  • Козятинський м’ясокомбінат
  • DuPont Pioneer
  • Вінницька аграрно-промислова група
  • Agroscop
  • Agrimatco
  • NCH Advisors
  • Continental farmers Group
  • credit agricole
  • claas
  • john deer
Вітаємо! Ви підписались на новини порталу Ukab